Gewoon goesting geven

150925_PUB PHILIPPE_07De ommekeer in de commerciële manier van werken is onmiskenbaar. Ze lijkt onzichtbaar, maar is tegelijk harde werkelijkheid. Prospecten binnenhalen op basis van een bestand, traditionele tactieken uitspelen, verworven klanten in de watten leggen: het zijn allemaal technieken in verval. De generatie van digital natives – die het woordje gratis met de papfles heeft meegekregen – is allergisch voor ongewenste reclame en weigert om gegijzeld te worden. Op de koop toe besmet ze de oudere generaties. Tijd dus om de aanpak aan te passen.

We kunnen ons daarbij inspireren op diverse werelden. Een voetbaltreffen met clubs als FC Barcelona, Real Madrid of RSC Anderlecht trekt massa's supporters aan zonder de geringste moeite. De kleinste advertentie doet de kassa rinkelen. Een wielerwedstrijd lokt volop volk langs de weg. De sport gaat niet naar de mensen, maar de mensen gaan naar de sport! De veiling van een plaat getekend door Hergé volgt dezelfde logica. Om maar te zeggen dat we ons dus beter op déze werelden kunnen inspireren: het is mooier om de klanten naar ons te laten komen dan hen op te zoeken!

Het is de kunst van de verleiding – de kunst om onze toegevoegde waarde naar voren te schuiven. Momenteel wint inbound marketing onmiskenbaar terrein op de tactieken van outbound marketing. Deze benadering maakt het verschil: interessant zijn in plaats van interesse te tonen, daar draait het om. Dat veronderstelt de ontwikkeling van een contentstrategie. Verkoopt u bereide maaltijden of onderhoudsproducten? Oké, dan hebt u zeker een verhaal te vertellen en ervaringen te delen. Eender welk merk en eender welk product in eender welk marktsegment is in staat tot verleiding – naar het voorbeeld van Red Bull, dat met de vrije sprong van Felix Baumgartner in de stratosfeer erin slaagde om de hele wereld te veroveren. Het succes hangt zelfs niet eens af van extreme evenementen: het zit verscholen in het DNA van uw merk. Kent u het?