Goed nieuws

Mijn elektronische brievenbus puilt uit van de meest uiteenlopende aanbiedingen. Ik heb het niet over de boodschappen van mij welbekende contactpersonen – die ik soms opvis uit de doos voor ongewenste mails – maar over de zogenaamde zaakjes – die blijkbaar welig tieren: over Outspot met zijn korting van 79% op matrassen, Viking met 40% korting op envelopes, Groupon met reducties tot 60% op restaurantbezoek, enzoverder enzovoort. De communicatie-inflatie in kwestie laat me onverschillig als ze promotie voert voor diensten en producten waarvoor ik geen of alleen maar een cartesiaanse interesse heb. Toegegeven, ze laat me niet helemààl koud, maar ik maak me toch wel enige zorgen over merken en adverteerders die met dergelijke promoties waarden en kwaliteit willen uitstralen... Ik veronderstel dat Jules Destrooper een welomschreven marketingstrategie volgt als het in een krantenadvertenties aankondigt dat het zijn koekjes met 80% korting verkoopt. Maar twijfel bekruipt me. U zal misschien denken: waarom klagen? Da's waar: de benzine zal binnenkort even goedkoop zijn als water, wat goed is voor uw en mijn portefeuille.

De inflatiespiraal is levensgevaarlijk. Momenteel lijdt de hele economie onder het fenomeen, maar de media zijn er over het algemeen al – veel - langer het slachtoffer van. Bij de komst van het wereldwijde web in het begin van de jaren negentig had een merendeel van ongeïnspireerde uitgevers het ongelukkige idee om inhoud gratis aan te bieden op het net. De spelers in de muziek- en filmindustrie remmen dat businessmodel nu met alle kracht af om zichzelf te redden. Parallel met de spelers in kwestie – die uit de vicieuze cirkel proberen te ontsnappen – gaan anderen in de tegenaanval. De iTunes en Apps van deze wereld weerstaan met succes aan de lokroep van het gratis verhaal. Op het magazinerek blaast Flow, het positieve magazine bij uitstek van Sanoma, de sector nieuw leven in. De voorbeelden wekken én trekken. Inderdaad, de duurzaamheid van merken en de innovatie van media zijn te danken aan hun kwaliteit. En daarvoor trekken consumenten graag hun portefeuille: eind goed, al goed!