GOEDE VOORNEMENS... HET IS NOG STEEDS DIE TIJD VAN HET JAAR

Mieke Van de Gehuchte

Ik ben op weg van kantoor naar het Gentse stadscentrum, met de auto. Ik rij naast een tramspoor en zie de tram die me eigenlijk ook naar het centrum had kunnen brengen...
De wil is sterk, maar het vlees is zwak. Ik spring – in een rok en op hakken – nog niet zo makkelijk op de ets of elektrische step. Ik maak goede voornemens en besef dat een nieuwe manier van reizen ook voor vele anderen een uitdaging blijft.
Toch is die nieuwe mobiliteit al werkelijkheid geworden. Je ziet meer en meer deel etsen rondrijden, parkeren doen we vaker op een park-and-ride en een gratis mobili- teitsapp is altijd binnen handbereik.
De nieuwe mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van ons leven. Dus misschien moeten we dat anders gaan zien. Ik beschouw het liever als een kans dan als een bedreiging. Uitdagingen zijn opportuniteiten geworden. Als het toch anders moet, meer samen reizen, waarom op die plaatsen dan ook niet communiceren?
Zo bereikt de buslijn-richting-SMAK-museum evenveel kunstliefhebbers als de nieuwsbrief van Bozar. En kunnen jongeren reclame op tram en bus niet wegswipen zoals ze dat online gewend zijn. In de Antwerpse premetro, een plaats waar pendelaars staan te wachten, kunnen digitale campagnes net voor erg gesmaakt entertainment zorgen. Dus ook dààr: opportuniteiten, voor – onder meer - crea- tieven en reclamemakers.
Ook zij kunnen hun blik verruimen en nieuwe mogelijkhe- den overwegen.
Ook voor hen: goede voornemens... het is nog steeds die tijd van het jaar...