HapPUBirthday!

PUB_ALINE_GUEBELSOnze cover kopt ditmaal af met ‘Happy Birthday'. Maar zelf zing ik liever “HapPUBirthday!” Het toeval kan soms zo weinig zin voor humor hebben dat het zo'n vanzelfsprekend grapje 40 jaar laat liggen.

Op 26 april 2016 blaast uw vakblad PUB 40 kaarsjes uit. Voor u, de reclameprofessionals, adverteerders, marketeers, communicatiespecialisten, mannen en vrouwen van de reclame- en mediawereld. Als u al in 1976 aan de slag was in onze sector, dan zag u het eerste nummer van PUB vermoedelijk op uw bureau belanden. De boreling van weleer had nog het meest weg van een krantje. Dat beantwoordde wel degelijk aan een behoefte: een podium geven aan een sector die toen nog heel weinig gemediatiseerd was. Want eigen lof stonk in die dagen.

In de loop der tijd is PUB groter geworden, met meer inhoud en een mooiere vormgeving. Misschien is PUB wel volwassen geworden - maar het oordeel daarover laten we aan u over. De titel stond in het begin voor ‘publiciteit/publicité’, maar ook voor ‘pub’, voor een bar waar we afspreken om bij pot en pint in debat te gaan. Vervolgens werd zijn naam een afkorting voor ‘People Unified around Brands’: PUB profileerde zich als partner van merken en hun mensen – de mensen die de merken op de markt brengen en ontwikkelen. Zijn logo ontpopte zich in 2010 tot een beeld dat zelfs van ver herkenbaar is. PUB is al die tijd het belang van dialoog blijven beklemtonen.

Mettertijd werd PUB dikker en kreeg het kindjes. Een website en een nieuwsbrief brachten nieuws, heet van de naald, om zo meer ruimte op papier te laten voor duiding en achtergrond, voor inspiratie en diepgravende informatie.

PUB leeft, werd nog groter en paste zich aan de tijdsgeest aan. Het vergezelt u sinds 1976.

Leg nu al 6 oktober in uw agenda vast: dan vieren wij samen de veertigste verjaardag van PUB!