Heimwee naar de toekomst

De ene vertrekt met vakantie om zich helemaal te ontspannen. Verstand op nul, lekker zonnen, zalig zwemmen, spannend boek lezen met een cocktail binnen handbereik… De andere zoekt nieuwe omgevingen op, laat zich inspireren door nieuwe mensen, nieuwe omgevingen, nieuwe culturen… Valt het ene te verkiezen boven het andere? Moeilijk. Want we hebben het allebei nodig: ontspanning én inspiratie. Voelt u zich dus vooral niet schuldig als u straks, uiteraard geheel coronaveilig, andere oorden opzoekt. Of als u het deze zomer allemaal laat passeren en (voor het tweede jaar op een rij) in uw tuin kampeert.

Wat is er het vorige anderhalf jaar eigenlijk gebeurd? Weten we dat al, of beter: beseffen we dat al? Onderzoekers zullen ongetwijfeld nog jaren een vette kluif hebben aan het analyseren van de menselijke gedragen van de meest recente periode in onze geschiedenis, met ‘vrijheid’, ‘mentaal welzijn’, ‘grotsyndroom’ en ‘gezond verstand’ als enkele van de kernwoorden. En is dat Rijk van de Vrijheid nu echt aangebroken? Of het nu business as usual wordt of niet, daar durven we ons niet over uit te laten. Of toch: is het niet zo dat er nooit business as usual is geweest?  Business bestaat uit een geheel van gebeurtenissen, handelingen en intenties die ervoor moeten zorgen dat we er met z’n allen op vooruit gaan. Een status quo is dus in se onmogelijk. En we zullen dus weer met z’n allen evolueren. Er is nieuw leven op komst. Alles bij het oude laten, dat komt heel weinig mensen ten goede. Dat enkele potsierlijke poenpakkers recent (te) rijk zijn geworden, mag ons niet laten afleiden van dat ene doel: dat we er met z’n allen op vooruit gaan. Meer aandacht voor duurzaamheid, meer aandacht voor mentaal welzijn, meer aandacht voor een betere werkomgeving (waar die ook is, nu wordt gesuggereerd dat thuiswerken nooit helemaal zal weggaan)…

Moeten we dus bang zijn van de periode post corona? Ontspan deze zomer maar helemaal, trek naar plekken waar je inspiratie opdoet en vooral: kijk na die vakantie met een frisse blik naar de toekomst. Heimwee naar de toekomst, dat gevoelen is weer helemaal terug.

 

Wim de Mont

Editor in Chief @PUB