HET IS WEER DIE TIJD VAN HET JAAR

PUB_WIM_DE_MONT
Het is weer die tijd van het jaar. We horen te snakken naar vakantie. Naar Q-time. Naar rust, of naar inspanning die als ontspanning kan (of moet) worden beschouwd. Of we dat zomergevoel koesteren uit echte noodzaak of uit aangeleerd (sociaal) gedrag, is voer voor sociologen. En de kans is groot dat de ene socioloog zus zegt en de andere zo. Ons hele professionele en privéleven schikt zich in ieder geval naar die gestaag gegroeide wetmatigheden – het is intussen een tijdje geleden dat er mensen op straat sneuvelden in de strijd voor een achturendag. De algemene invoering van de ‘congé payé’ vergde geen doden, maar was niet minder ingrijpend.
En zo stopten zowat alle televisiezenders eind mei (!) al met de ‘gewone’ programmering. Sommige (buitenlandse) series werden halverwege een seizoen stopgezet, waarbij het onduidelijk is of en wanneer ze worden hervat. Herhalingen zijn troef, alles moet wijken voor de sportzomer (op televisie), voor de barbecue met vrienden of familie (in de tuin), voor de zomerreis ( jammer van die CO2-uitstoot van ons vliegtuig, maar het moét, we snakken naar die vakantie!).
Marketing, communicatie, reclame: alles wordt op een laag pitje gezet. Dat laat uw lijfblad (wij dus) zelfs toe om hartje zomer even de deuren van het PUBNews te sluiten. Er is nauwelijks een kat die in die periode een persbericht uitstuurt, en nauwelijks een hond die het bericht oppikt. We doen dus met zijn allen mee aan het ineenzakken van de reclamesouflé. Kuddegeest, katten en honden door elkaar.
Jaja, zegt een slimmerik, maar die zomer wordt nuttig gebruikt om de batterijen op te laden, om nieuwe inzichten te krijgen – tiens, dienden daar niet al die congressen en inspiratiemomenten voor die we de voorbije maanden in onze al drukke agenda persten? Of hebben we nu pas de tijd om al die opgedane impressies en learnings ook écht te verwerken? Misschien. Laten we hopen. Want er gebeurde sinds afgelopen zomer weer heel veel op technologisch vlak. De toekomst is er nu al. En dat technologie niet de vijand is van creativiteit, beseft (bijna) iedereen. Maar wie weet (na de zomer) technologie en creativiteit het best te combineren? Het antwoord is te zien op de creatieve awardshows van volgend jaar.