HOOG TIJD VOOR WAT MEER eh… TIJD

(met dank aan John Cleese)

Wat maakt een campagne-idee een stuk straffer dan het gemiddelde idee?  Dat wat John Cleese gebruikte toen hij het onnavolgbare Falwty Towers schreef, samen met zijn toenmalige misses Conny Booth (Polly in de serie): Tijd. Een goed idee heeft tijd nodig om een straf idee te worden. Om te rijpen in je brein terwijl je slaapt. Om de volgende dag weer op tafel te komen en langs alle bekeken, bestuurd, weggesmeten of herschreven te worden. In een interview verklaarde Cleese ooit dat dàt de reden was waarom hij in die periode vetbetaalde commercials deed voor Schweppes (zie QR-code onderaan) . Met die kruiwagen ‘easy money’ kocht hij weken extra schrijftijd per episode. Veel meer dan wat toen gangbaar was in BBC-middens.

Ik heb de techniek schaamteloos gekopieerd. Laat je ideeën rijpen, ze worden er alleen maar beter van.

Tijd maakt ook nog een andere, sublieme techniek mogelijk: quantity breeds quality. Of zoals een Amerikaanse komiek – Groucho Marx, denk ik – ooit zei: ‘If you talk a lot, you’re bound to say something funny’.  Veel ideeën bedenken, ook dat kost tijd. Het is een heerlijke techniek die in brainstormsessies wordt gebruikt. Lekker veel ideeën spuien. De beste uitwerken, tijd geven, laten rijpen. Als ik radiospots schrijf voor AS Adventure is dat dé techniek. Onder Engelstalige radiocollega’s noemen we het ‘overprepare’. Trek met meer goede grappen de studio in dan je nodig heb. Of geweldige grappen, als je tijd hebt.

 https://www.youtube.com/watch?v=bMCsm1IFkds

 

Philip Maes

Copywrighter/Auteur