Implantaten voor iedereen 

Een jaar geleden nam ik een beslissing waar ik nog steeds dolgelukkig van word: haarimplantaten. Feilloos uitgevoerd in ons eigen België dan nog wel. “Mah, gij hebt haar.” is de begroeting die ik tegenwoordig van vele sectorgenoten krijg. Vaak gevolgd door de immer zo bevredigende “Het is echt goe gelukt. Precies echt.” Echt is het zeker, alleen heeft het qua plaatsing wat hulp gekregen.  

Wie even verrast was over mijn nieuwe coupe is de vriend bij wie ik op het moment van schrijven op bezoek ben. Hij woont al een dikke 5 jaar in New York waar hij als MD werkt voor een groot digitaal bureau. Nadat hij mijn haartransplantatie uitvoerig bewierookt had, ging het opeens over een heel ander soort procedure: “Fire or burn.” Met die woorden werd het geplande ontslag van zo’n 25 nietsvermoedende remotewerkende Amerikanen verantwoord. Want een recessie van dit formaat, overleef je in een uiterst competitieve markt als New York niet zonder zelf slachtoffers te maken. De milde temperatuur in Ludlow Street zakt opeens een paar graden onder nul en ik slik mijn eigen woorden over het dozijn nieuwe Mutants die ik komend jaar wil aannemen twijfelachtig in. Diezelfde avond zit ik in een bar in Brooklyn waar ex-collega’s me vertellen over de massale lay offs in heel New York. Op weg naar buiten besef ik de ironie van de naam van de bar: Fresh Kills.  

Ben ik naïef om te geloven dat Mutant dit jaar blijven groeien of moet ik me schrap zetten voor een onvermijdelijk regressie? Mijn wapperende lokken doen me geloven dat het wel goed komt. De tijd staat voor niemand stil. Niet voor crisissen maar gelukkig ook niet voor oplossingen. Een business is een beetje zoals haar: nothing lasts forever. Maar het betekent niet omdat het weggaat dat het nooit meer kan terugkomen.  

Odin Saillé

executive creative director @ Mutant