Influencers met angstzweet

Jo ThuysEen kleine bom was het, toen de FOD Economie afgelopen maand haar nieuwe richtlijn rond influencermarketing aankondigde. Zelf was ik op dat moment op stap met een groep influencers tijdens de Costa Barcelona Week,  georganiseerd door de plaatselijke toeristische dienst. Want iemand moet de mensen eindelijk eens duidelijk maken dat Barcelona veel meer te bieden heeft dan Parc Guëll en de Sagrada Familia en er op een half uurtje rijden minstens evenveel te beleven valt. Influencermarketing, avant la lettre dus….
Het gaat er behoorlijk gezellig aan toe na ons bezoekje aan Penedés, de regio van de bekende cavawijnen, tot een van de deelnemende influencers een telefoontje ontvangt van een populair dagblad. Of ze al gehoord heeft van de nieuwe richtlijn voor influencers en wat haar reactie hierop is. Voor wie de heisa gemist heeft: de FOD Economie gooide op 15 mei een richtlijn op haar website waarin online influencers aangespoord worden om voor iedere social media post, blog of vlog het woord #reclame te gebruiken. Met het risico op torenhoge boetes die kunnen oplopen tot 400.000 euro bij niet-naleving. Slik…
“Dat is het eerste wat ik daarvan hoor. Maar als dat effectief het geval is, dan kan ik mijn winkeltje sluiten,” is haar spontane eerste reactie. Het telefoontje wordt snel afgerond en mijn bloggend reisgezelschap begint zenuwachtig de richtlijn op te snorren op hun favoriete werktuig. Verontwaardiging alom bij het lezen ervan. “Moeten we dan voortaan voor iedere reis die we maken op uitnodiging het woord ‘reclame’ gebruiken, terwijl de journalist die met ons meereist dit helemaal niet hoeft?! Hoe kunnen we onze SEO-resultaten nog ooit op peil krijgen met het woord ‘reclame’ voor iedere post?!” De ene pertinente vraag volgt de andere op. Het is duidelijk dat deze niemand had zien aankomen.
Later die dag wordt duidelijk dat de FOD Economie de richtlijn te voorbarig gecommuniceerd heeft en er eerst nog overleg met de sector zal volgen. Dat zal nodig zijn. Want een van de meest populaire marketingkanalen van het moment dreigt met één pennentrek van de kaart te worden geveegd. De ACC heeft alvast een rondetafeldebat met prominenten uit de sector opgezet. Benieuwd of de gesponsorde cava die er geserveerd wordt tot lucidere voorstellen zal leiden.