Kantoorgeluk

De grote thuiswerkpleitbezorgers vierden hoogdagen dit voorjaar. De grootste en meest effectieve thuiswerkcampagne ooit werd aangekondigd en uitgerold op één weekend. En we ontdekten allemaal dat het lukte. Met extra schermen, internetversterkers, thuisstuderende kinderen en bij sommigen net geen zenuwinzinking.

Veel werk kan van thuis uit en bedrijven zagen kansen, want die grote kantoorruimte werd plots een besparingslichtje aan het eind van de toch best moeilijke economische tunnel. Zo was die hele coronacrisis nog ergens goed voor geweest.

Ik geef graag een ode aan het kantoor, want het is een machine met een geweldige feature: ‘andere mensen’. Mensen met een expertise die niet de jouwe is en met wie je (per ongeluk) van gedachten kan wisselen aan de koffiemachine, mensen die een beetje te vroeg in een vergaderzaal aankomen waar je ontdekt dat hun verhaal over de kinderen de perfecte insight is voor de volgende campagne. Of de mysterieuze blik op het bleek gezicht van een collega die daarna fluistert dat haar zwangerschap nog pril is en het dus jullie geheimpje nog even moet blijven.

Wat schijnbare inefficiënties zijn blijken kansen in kruisbestuiving te zijn en smeden banden tussen mensen die toch moeilijker te installeren of onderhouden lijken met een schermpje tussen.  Laat ons die ROI eerst berekenen eer we beginnen schrappen in de m² van onze dierbare kantoorruimtes. Het zijn vierkante meters kantoorgeluk.

 

Petra De Roos

Managing director @LDV United