Life is a pitch
Wanneer ik deze column schrijf beleven wij de zwaarste week ooit op bureau. Wij presenteren in de finaleronde vier pitches. Allemaal met een ander verloop.
Pitch 1 wordt begeleid door een consultant en volgt de ‘traditionele’ weg: chemistry meeting, briefing, Q&A, presentatie strategie en creatie. Twee bureaus plus uittredende partner en dit alles binnen een aanvaardbare timing.
Pitch 2 loopt helemaal anders. Veel voorbereidende lectuur ontvangen, chemistry meeting met tegelijkertijd briefing en korte sprint van 48 uur naar presentatie. Drie bureaus plus het uittredend bureau.
Pitch 3 dan: chemistry meeting, briefing en samen met de klant in een co-creatie oefening van één dag. Begeleid door PitchPoint.
En ten slotte pitch 4: beslissing zal vallen puur op chemistry meeting.
En oh ja, nog twee overheidsaanbestedingen, met veel regels en weinig afspraken. Allemaal pitches dus, allemaal verschillend maar met een paar dingen gemeen: klant zoekt, al dan niet met begeleiding, talent en alle pitches verlopen volgens het UBA/ACC competition charter. Een charter dat wij zonder uitzondering volgen. Het charter heeft structuur en professionaliteit in ons vak gebracht. Hulde aan de bedenkers en uitvoerders ervan. Mijn advies voor alle bureauleiders: wees streng op jezelf en je eigen mensen en talenten en gebruik het charter. Het helpt. Wees trots wanneer je een pitch wint en baal wanneer je verliest. Life, my dear friends, is a pitch. En ondertussen uiteraard eigen klanten topservicen. Deze week veel avonden met pizza en Red Bull. Agency life is never a dull moment.