MAAK VAN JE BASELINE EEN FRUITVLIEG 

Je merkbelofte vat je best samen in een heldere lijn, voor de lange termijn. Sterke baselines? I’m lovin’ it. Als een jogger ‘Just do it’ als tattoo op zijn huid heeft staan, weet je dat je onder zijn huid zit. En in zijn hart. Dat vraagt tijd, volharding, slimme mensen rond de tafel én het juiste koffiemerk in de meetingroom. What else? 

Hoe langer zo’n lijn ingevuld wordt, hoe sterker de connotatie met het merk. Good things come to those who wait hoor ik u denken? Think different, want daar is al de wissel van de wacht. Die nieuwe marketeer zoekt nog een steen om te verleggen. Gelukkig staat de baseline ondertussen op de nieuwe lichtbakken van alle 120 winkels, we kunnen nog even door. Want de marcom-industrie is een vat vol radioactiviteit. Er is altijd wel een CEO die een bommetje dropt, een trendwatcher met nieuwe kerncijfers of hier komt ie consumer insights data. Vandaag is er méér stralingsgevaar dan ooit en moet je als creatief een baseline afleveren met de schuilkelder er meteen bij. Je baseline kan dus maar best als een fruitvlieg zijn: die overleeft elke radioactieve straling tot 640 Gray (een mens sterft al bij 10-20 Gray). Een sterke baseline moet jouw carrière kunnen overleven. Surf niet mee op elke trend, geloof in je eigen merkbelofte. Installeer de lijn van binnenuit. Eerst wat vaseline, dan de baseline. Zo creëer je een draagvlak in je bedrijf en supporters voor je visie. Een sterk merk bouw je met iedereen van het bedrijf, op de lange termijn, vanuit een sterke belofte en baseline. Zo eenvoudig kan het zijn. 

Stijn Gansemans

Creative director & partner @ Dallas