Meditatie in communicatie
Sinds ik yoga en meditatie heb ontdekt, neem ik steeds meer afstand en tijd om rustig over de dingen na te denken.
De digitalisering en de snelheid waarmee alles evolueert in onze samenleving maakt dat we niet alleen te snel en oppervlakkig denken, maar er ook naar handelen. Vooral als het op marketing en communicatie aankomt. Te snel: campagnes die zes maanden moeten overbruggen, moeten gemiddeld binnen de drie weken worden bedacht! Te oppervlakkig: vaak wordt er niet meer nagedacht over de essentie van briefings. Over waar het merk en product voor staan en hoe ze het leven van consumenten moeten verbeteren. Vaak grijpt men meteen naar de middelen en touchpoints, zonder eerst de relevantie van de boodschap te analyseren. We laten niks meer bezinken. De Tinder-reflex heeft de overhand! Méér meditatie wil niet zeggen trager, maar rustig evalueren en laten bezinken. Om zo tot méér efficiëntie te komen. Want daar draait het om in ons vak. Voor veel marketeers staat efficiëntie gelijk aan sneller en goedkoper. Vooral de jonge generatie heeft het daar moeilijk mee. Slechte reflexen worden aan beide kanten ontwikkeld. Er worden foute prioriteiten gezet, het topmanagement laat dingen liggen die dan onmiddellijk moeten worden rechtgetrokken: “Kunt ge eens vlug tegen straks of morgen...” met apennootjes als monnaie courante.
De gevolgen zijn dramatisch. Irrelevante campagnes, digitale constipatie, adblockers, wegzappen en bovenal: een weggegooid marketingbudget. Gelukkig zijn er uitzonderingen die bij wijze van voorbeeld aan ‘marketing – yoga en meditatie’ doen. Breathe in, breathe out. Laat die briefings, strategieën en concepten eens wat meer bezinken… Namaste!