Meer gekheid

Sam De Volder @TheseDaysAls je het aan de burgers overlaat, vlieg je wel eens uit de bocht. Maar af en toe kan de mens ontwapenend anarchistisch onnozel doen. Een jaar geleden kozen 120.000 internetburgers voor de naam van een nieuw onderzoeksschip van de Britse overheid: Boaty McBoatface. Nu al legendarisch. Co-creatie met een hoek af. En een goeie les voor marketeers: bezin eer je ‘het internet’ laat verzinnen.

Recent verscheen het bericht dat de eerste missie van Boaty in aantocht was. Ik dacht: schitterend van de Bitse regering. Dat ze ervoor gegaan zijn. Maar ze vonden het toch iets te gewaagd voor een schip van 200 miljoen pond. Dus nu krijgt het de naam Royal Research Ship Sir David Attenborough. Respectabel, zeker, maar… boring. Als excuuslapje werd de naam Boaty op een duikboot geplakt. Misschien ben ik de enige, maar ik had meer respect voor de Britse regering als ze het zo hadden gelaten. “Ja, de boot heet Boaty McBoatface, maar we gaan er bij Antarctica toch groundbreaking onderzoek mee doen en er het klimaatprobleem mee oplossen. Got a problem with that?”

Graag zou ik dat soort gekheid nog iets meer in ons reclamelandschap zien. We zijn Belgen, we zijn al goed bezig met af en toe een flinke snuif surrealisme in ons werk. Maar lieve adverteerder, we moeten echt nog meer uit onze comfortzone komen. Kies dus de volgende keer eens niet dat concept dat je verwachtte, maar datgene dat je verraste. Als het jou raakt, dikke kans dat het dat dan bij iedereen doet. En je boodschap gehoord en geapprecieerd wordt. Want het werkt: dankzij de naam Boaty McBoatface kent heel de wereld nu dat schip en weten we dat de Britten serieus onderzoek gaan doen. Anders had er geen haan naar gekraaid. Toch? Ik hoop in elk geval dat David Attenborough nooit tegen een ijsberg vaart. Ik zie de schuimkoppen al voor me.