Native podcasts focussen gericht

29 miljoen: zoveel actieve podcastafleveringen in Europa staan er momenteel live volgens IAB Europe. Een groei van 27% tegenover vorig jaar. Hoe val je op tussen de massa én bereik je de juiste doelgroep? Een native-aanpak kan het verschil maken. Ik leg uit waarom.

Al pendelend naar het werk, tijdens het sporten of thuis in de zetel: podcasts beluisteren is voor veel mensen een dagelijkse gewoonte geworden. Geen wonder dat almaar meer bedrijven podcasts gebruiken om hun merk te versterken. Ze vergeten daarbij echter vaak dat een slimme distributiestrategie minstens even belangrijk is als de inhoud en de productiekwaliteit van een podcast.

Native podcasts bieden een doordacht antwoord. Ze zitten immers ingebed in het ecosysteem van een ander medium, zoals een krant. Dat biedt verschillende voordelen. Een native podcast bereikt meteen een zeer ruim doelpubliek dat dagelijks dat specifieke medium raadpleegt. Daarenboven zit de boodschap van de podcast perfect ingenesteld in het DNA van het medium. Omdat luisteraars dezelfde kwaliteit als bij de vertrouwde redactionele content ervaren, versterken native podcasts dus ook de geloofwaardigheid en de informatiekracht van de boodschap van de adverteerder.

Op het vlak van promotie en vindbaarheid profiteren native podcasts niet alleen van traditionele zoektools (zoals de podcast-afspeellijsten op Spotify) en van de kanalen van de adverteerder zelf, maar ook van het volledige on- en offline ecosysteem van het medium dat de native podcasts maakt en verdeelt. Een stevige win-winoplossing.

 

Tom Michiels

Director @ Content Republic (Trustmedia)

Tom Michiels

Director @ Content Republic (Trustmedia)