Nieuwe en traditionele marketing: geen of/of maar en/en

Al jaren laaien de gemoederen hoog op over welk kanaal onze marketingbudgetten verdient. Uit de vijf onderstaande trends blijkt echter dat het geen of/of-verhaal is, maar én/en. Met de klant als leidraad, niet als ‘target’.

  1. Van fysieke winkels naar Coolblue en terug. Lange tijd hebben retailers zich boos gemaakt dat klanten naar de winkel kwamen om nadien online te bestellen. Showrooming heet dat. Intussen zien we een evolutie naar reverse showrooming: klanten die online informatie inwinnen en nadien in de shop kopen.
  2. Print verdwijnt niet, het verschuift. Veel marketeers hadden print uit hun marketingmix geschrapt. Maar nu krijgt het opnieuw zijn plaats, met name voor on-demand en 1-op-1 communicatie. Print is een even belangrijk station in de totale customer journey.
  3. Chat en mail versterken elkaar. Met de komst van chatprogramma’s als Whatsapp leek mail zijn beste tijd te hebben gehad. Niets is minder waar. Smartphones zijn immers beter en sterker, zodat mail een nieuw leven kreeg.
  4. Facebook verdwijnt nog lang niet. Ook Facebook werd door hippe marketeers al ten grave gedragen, maar het beste moet nog komen. Met vaak meer dan een miljard simultane gebruikers, en ruim 45 miljoen bedrijven, is Facebook nog steeds verreweg het belangrijkste sociale netwerk.
  5. Goede advertising overtreft ad-blocking. Ook online advertising werd al een vroegtijdige dood voorspeld door krachtige ad-blocking tools. Maar wie erin slaagt een aantrekkelijk, relevant en op de klant gericht verhaal te vertellen, zal zijn advertenties veeleer verwelkomd zien dan geblokkeerd.

Conclusie? Bied als marketeer je klanten een geïntegreerde ervaring, die in ieder digitaal en fysiek kanaal zichtbaar is.