Ode aan de winkelier van hier!

21 maart, de eerste Winkelhierdag! Wat hebben wij (The Pool) er samen met Unizo, steden, gemeenten en alle participerende lokale ondernemers naar uit gekeken.

De aftrap van onze crossmediale campagne bij Roularta en Mediahuis was gegeven en ook SBS hielp Smart mee om iedereen op 21 maart richting lokale handelaar te bewegen. Niets hield ons tegen, geen inspanning was te veel om er een fantastische dag van te maken.

De lokale handelaar die bruist van de creativiteit en overtuiging opent elke dag zijn fijne deur om je verder te helpen, voor een malse côte à l’os, het betere boek of de lokaal gebrouwen pint. Wij, maar vooral zij waren er klaar voor!

En toen kwam er een bries uit het Oosten, waaide het heftig in Italië en stak er een bijna onzichtbare storm op boven ons land. Het had ook een naam: corona.

De Hoogdag voor lokaal winkelieren en een potentiële hero-case voor The Pool werd plots weggevaagd door een nietsontziende, ongrijpbare kwelduivel die eerst geniepig en daarna met de mokerslag het dagelijkse leven van jan en alleman verlamde. De dagelijkse routine viel plots stil. Dag Dag!

Iedereen beleeft deze ongeziene situatie op zijn of haar manier. Er zijn veel vragen en gelukkig ook al veel antwoorden. Solidariteit breekt los, de maatschappij wordt door elkaar geschud maar blijft ondanks draconische maatregelen overeind. Er staan nieuwe helden op, straffe helden die dagelijks levens redden.

Onze held, de lokale winkelier, viert geen Feest maar sluit noodgedwongen de fijne deur. Her en der ontspringt een lokale onlineshop de dans maar het merendeel van die hardwerkende kleine ondernemer ondergaat en fronst, uitkijkend naar die ene dag dat die fijne deur terug opengaat en men met veel trots kan zeggen:

Goeiedag, hoe kan ik u helpen?

Marc Vroonen

The Pool, crossmediale cel van Mediahuis, Roularta Media Group, SBS Belgium en IPB (Radio NL)