Op de eerste rij 

Op 20 oktober 2022 vond de 5de editie Orbit by PUB plaats,  met als focus “how sustainable brands make people happy”.  

 De auto-industrie maakt in dat kader dezer dagen de grootste transitie in haar geschiedenis door. Het duurt niet zo lang meer voor zowat alle spelers hun productie volledig overschakelen op elektrische auto’s. Dat is niet enkel een strategische of ecologische keuze, maar wordt ook in hoog tempo door overheden wereldwijd afgedwongen.  

Onze redactie is vaak lovend over de elektrische auto, omdat ze van heel dichtbij vaststelt hoe snel de technologie evolueert én hoe groot het rijplezier is dat tal van modellen vandaag al verschaffen. 

Een van onze (ex-)lezers liet recent echter via sociale media en op nogal kleurrijke wijze weten onze titel ‘Le Moniteur Automobile’ niet meer te zullen kopen omdat hij er ondertussen “echt wel helemaal van overtuigd is dat de auto-industrie ons stevig financiert om de elektrische auto voor te trekken”. Onder tafel dan nog wel! 

Onbekend betekent in deze helaas inderdaad nog vaak onbemind. Uit een voordurende interactie met ons publiek en ook uit diverse marktonderzoeken blijkt dat een politiek kader en ook de geweldige innovaties vanuit de sector alleen niet zullen volstaan om de consument te overtuigen. Dat hoeft gelukkig niet zo te blijven, zo bleek uit de vele tijdens onze eerste Test Drive Days van begin oktober gesprokkelde positieve reacties van mensen die vaak voor de allereerste keer elektrisch reden. 

Voor de gespecialiseerde automotive media en dito marketeers ligt er de komende maanden en mogelijk nog enkele jaren dan ook een belangrijke taak weggelegd om die consument mee te krijgen in een enorm boeiend ecologisch, maar tegelijk ook wel met een hoger prijskaartje komende verhaal.  

 

 

 

 

 

Karina Jacobus

commercial director @ Produpress