Over vrijheid, veiligheid en vrijblijvendheid

We beleven de grootste economische standstill in de recente geschiedenis. Het gros van de bedrijven wordt nog rechtgehouden door de steunmaatregelen. We weten nog niet wat er zich aan het einde van de tunnel bevindt. De echte impact laat op zich wachten. Ook de consument heeft de nieuwe realiteit nog niet omarmd: in een staat van collectieve verlamming wachten we op verbetering.

De naoorlogse generatie is opgegroeid in bijna absolute vrijheid en veiligheid: vrijheid van godsdienst, meningsuiting en handel. Vrijheid om zich ongehinderd te verplaatsen. Vrij van oorlog, verzekerd van veilig voedsel, water en van een zich steeds sneller ontwikkelende wetenschap en gezondheidzorg om schokken op te vangen.

Aan dat tijdperk dreigt nu abrupt een einde te komen: de gevolgen van de klimaatopwarming sluimeren ons leven in, gevolgd door de bom van de corona-pandemie. Aan het einde van de tunnel wacht een andere realiteit, onzekerheid, minder middelen en bijgevolg een andere consument.

Voor ons marketeers is dit het signaal om scherp bij de les te blijven. Marketing en communicatie zijn essentieel. Er is echter geen plaats meer voor de vrijblijvendheid die de laatste jaren in ons vak geslopen is. Meer dan ooit moeten we bedrijven door de crisis loodsen door een diepgaand begrip van de klant. Creativiteit is nog steeds de accelerator voor duurzame groei, al geldt dat enkel voor merken die de consument een oplossing aanreiken. In een tijd waar middelen schaarser worden, is het juist inspelen op de tijdsgeest essentieel.

We moeten ons opnieuw toeleggen op wat onze merken uniek en relevant maakt en inzetten op positieve associaties tussen merk en consument. Marketing is enkel een investering als we weten wat ze bijdraagt, anders is het een kostenpost die geen plaats heeft op de balans.

Maarten Vanthemsche

Managing director @ DDB Brussels