RECLAMESECTOR HEEFT IMAGOPROBLEEM

herve van de weyer
17 september 2018. De start van een nieuw academiejaar in de hogescholen. Ook binnen Hogeschool PXL, en met name voor de studenten Communicatiemanagement. Die opleiding leidt studenten op om straks een job uit te voeren in de communicatiesector. De studenten van het eerste jaar blinken. Zien er fris uit. Niet omdat ze straks in de communicatiesector werken, wel omdat ze aan een nieuw avontuur beginnen. En als dat avontuur toevallig eindigt in een job in de communicatiesector, dan is dat mooi meegenomen. Want die communicatiesector kan hen maar matig boeien. Reclame kan hen gestolen worden. Of doorgespoeld.
Inderdaad, wij leiden studenten op die reclame nu al mijden. Dat is zoals een boekhouder opleiden die een panische angst heeft voor cijfers. Of een vroedvrouw die een bloedhekel heeft aan kinderen. En toch is het zo. De reclamesector oefent totaal geen aantrekkingskracht meer uit op jongeren. Uit een bevraging bij de studenten van het derde jaar Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL blijkt dat reclame vooral negatieve gevoelens oproept. Op de vraag « Wat vind jij van reclame? » krijg je als antwoord: irritant, storend én vervelend. Dat zijn de meest gehoorde kreten. En dat bij jongeren die over enkele maanden afstuderen. Die jongeren spoelen reclame door. Niet met een stevig pintje. Wel met een druk op de knop van hun afstandsbediening. Bij een preroll op YouTube ergeren ze zich mateloos aan de reclame. Reclame is in hun ogen een noodzakelijk kwaad.
Diezelfde jongeren dromen ook niet van een job in de reclamesector. Amper drie van de 80 studenten kiest resoluut voor de reclamesector. De andere kiezen voor hippe digitale communicatie, het oerdegelijke public relations of de feestjes in de event en beleveniscommunicatie. De sector moet dus dringend het imago oppoetsen. Ironisch, toch? Een sector die werkt aan het imago van merken en bedrijven moet nu even een zelfhulpgroep oprichten. En ze gebruikt daarbij best de professionele hulp van jongeren. Praat met hen. En luister. Betrek de verschillende opleidingen bij de denkoefening. Samen maken we de opleiding die jongeren optimaal voorbereid op een job in de sector. Samen zetten we de sector in vuur en vlam. Samen brengen we de passie over. Samen maken we de reclamesector terug groot. En creatief.