(SCHERM)TIJD TE KOOP?

Jan Pieter Boodts P00-2019-PROFILE-00426Confronterend, misschien wel zorgwekkend. Dat waren mijn gedachten toen ik laatst op mijn smartphone een rapport kreeg van mijn dagelijkse schermtijd. De tijdsindicatie die ik zag verschijnen drukte mij genadeloos met de neus op de feiten. En ook onze kleinsten moeten niet onderdoen. Zo vertelde een vriend mij dat zijn zoon van anderhalf al tijdens het ontwaken meteen op de tast op zoek gaat naar dat 100 cm2 grote mobiele scherm in de zak van vaderlief. Daar zit immers een wereld verborgen die zoveel te bieden heeft. Letterlijk voor iedereen. Een onophoudelijke stroom van video’s, berichten, opinies enz. Het fascineert; we willen geïnformeerd blijven. Altijd. Overal.
In die 24/7-wereld zijn we als communicatoren en woordvoerders gretig en enthousiast meegegaan. Elke communicatie speelt zich af in het hier en nu van de online wereld. Op veel redacties zwaait tegenwoordig het credo ‘digital first’ de plak. De tijd van morgen-in-de-krant of straks-op-televisie is helemaal voorbij. Wie of wat zou er ons overigens tegenhouden? Onze smartphone zeker niet. Het fascineert; we willen communiceren. Altijd. Overal.
Onthaasting. Zou ons vak dat niet kunnen gebruiken? Tijd nemen om, stel u voor, even te wachten met reageren. Wat minder emotionaliteit van het moment en wat meer informatie die gecheckt en gedubbelcheckt is. Tijd die als een openend theatergordijn steeds meer en meer van het speelvlak laat zien waarin je moet communiceren. En hoe meer zicht op het speelveld, hoe doordachter de strategie. Een temporisering dus als deel van het communicatieve werk.
Als u nog eens communicatief investeert, overweeg dan ook eens om tijd te kopen als het mogelijk is. Rendement en vrij podium verzekerd.
Jan Pieter Boodts
PR Manager Studio 100
Freelance consultant