Stop met real-time marketing, start met right-time marketing

ON HER MIND_Karolien VanheldenSmart data en de always on-cultuur werken honderden micro-moments of truth in de hand. Consumenten willen onmiddellijk informatie wanneer, waar en via welk device ze dit willen. Op die micro-momenten kunnen marketeers het verschil maken.

Velen denken dan al zuchtend aan tijdrovende real-time marketing om spontaan in te spelen op het nu. Echter, veel real-time campagnes maken deel uit van een voorafgaand plan en zijn niet in real time geproduceerd. Het is beter te spreken van right-time marketing: de juiste boodschap op het juiste moment in de juiste context. Praten met in plaats van tegen de consument en gaan voor een langetermijneffect in plaats van een one hit wonder.

In tegenstelling tot reactieve real-time marketing is right-time marketing proactief. Moeten marketeers dan helderzienden zijn? Neen, marketingtechnologie wordt als het ware een glazen bol die de belangrijke micro-momenten van individuen bepaalt en gepersonaliseerde content verschaft op basis van context. Zo kunnen marketeers anticiperen op de onmiddellijke invulling van de consumentenbehoeften om iets te leren, te kopen of te ontdekken.

Er woedt een strijd rond micro-momenten om impact en hogere klantenbetrokkenheid te creëren. Waarom worden marketingteams dan nog georganiseerd volgens merk of product? Moeten micro-momenten niet het uitgangspunt vormen? Zo kan er gereageerd worden niet zozeer in real time, maar at the right time wanneer mensen openstaan voor informatie. Stop dus met real-time marketing en beschouw marketing als een on-demand service ondersteund door marketingtechnologie.