Studies zullen mobiel zijn, of niet zijn
Uw iPhone 6 rond de biceps, u onderweg voor uw ochtendjogging. Is het niet geweldig om tijdens het rennen uw gemiddelde snelheid, soort pas of zelfs uw aantal verbrande calorieën en, waarom niet, uw transpiratiegraad te kennen? De trend van zelfmeting ontwikkelt zich volop. Met dank aan smartphones en de doorbraak van geconnecteerde toestellen wordt de mens een permanente sonde. En naast al dat statistisch narcisme gooien adverteerders, media en consultants van alle slag zich dagelijks op studies. Uit dorst naar kennis, uit angst om te worden misleid of – syndroom bij twijfelende managers – als een bliksemafleider ter bescherming in het geval van ongelukkige beslissingen. Wat de motieven van elke zoektocht naar de graal ook mogen zijn, het is goed om twee vragen naar voren te schuiven: moeten de modellen niet evolueren? En waar is de notie van relevantie gebleven? Aan de ene kant is er de volatiliteit van de resultaten en van de tegenstellingen die twijfel kunnen zaaien. Neem nu een bereikstudie voor de radio, van het ‘loopt op wieltjes’-type. Wordt het bij enige fluctuatie van de resultaten tussen twee golven geen tijd om de luisterschriftjes opzij te leggen en over te stappen naar een passieve meting in real time? Is het voor televisie anno 2015 nog steeds relevant om het verzamelen van de resultaten toe te vertrouwen aan 1.500 huishoudens? Voor het internet is er een overvloed aan resultaten die ons toelaten de pols te nemen van alles wat beweegt, zowel in de breedte als in de diepte!
In de afdeling ad hoc-studies bezetten smartphones stilaan het terrein. Stel u voor wat u die allemaal kunt vragen, uiteraard mits voorafgaande toestemming van de eigenaar. Dat gaat van geautomatiseerde metingen tot het ophalen van resultaten door een nieuwe generatie van onderzoekers. Op een of andere manier heeft een aantal spelers op de markt al de bladzijde omgeslagen. Dat betekent dat er iets broeit in de wereld van het onderzoek. Metingen en tegenmetingen spelen hun rol. En centraal in de onderzoeksmiddelen leiden onze mobieltjes onbetwist de race.