Van Lorem Ipsum naar Lorem Ipsos. De ervaringen van een creatief in de effie-jury

Als ik het woord ROCI hoor, denk ik al lang niet meer aan Sylvester Stallone, maar aan Return On Communication Invested. Dat is het neveneffect van drie deelnames aan de Belgische effie-jury. Ik weet nu dat een half procent groei in bepaalde segmenten indrukwekkender is dan twintig procent in andere. En dat een warme zomer een hele effie-case van een frisdrankmerk kan hypothekeren. Ik heb ook de statistieken leren lezen van onderzoeksbureaus. Ik heb leren schakelen van Lorem Ipsum naar Lorem Ipsos, zeg maar.

Ik zag ook een aantal zaken die creatieve jury’s kunnen leren van een effie-jury. Te beginnen bij het presenteren van de resultaten. Bij een effie zijn impressies geen resultaten en telt buitenlandse persaandacht niet als het beoogde resultaat lokaal was. Iedereen gebruikt dezelfde verifieerbare resultaten die altijd in lijn liggen met de gestelde doelen. Bij creatieve jury’s moet het idee uiteraard altijd het belangrijkste blijven, maar een minimum aan sensibilisering rond resultaten zou geen kwaad kunnen.

Advocaten en aanklagers

Ik ben ook fan van het systeem van ‘advocaten en aanklagers’. Als je een case beduidend hoger quoteert dan de anderen, dan word je aangewezen als advocaat van de case en krijg je een minuut om die te verdedigen. Als je lager quoteert dan de anderen, dan word je aanklager en krijg je een minuut om de case onderuit te halen. Misschien een idee voor CBA?

In omgekeerde richting zie ik ook ruimte om wat meer creativiteit te brengen in de effies. Dat kan door meer cases op te bouwen die zowel creatief als efficiënt zijn. Ik denk aan de Special Olympics van LDV, de activaties voor MIVB van Mortierbrigade en Volvo Testdrive the Commercial en Instaverliefd voor KotK van FamousGrey. Maar dat zijn er spijtig genoeg nog te weinig die zowel creatieve als effie-prijzen wonnen. Misschien moet ik wat meer opkomen voor creatief werk in de volgende effie-jury. Ik zal ervoor vechten. Zoals ROCI.

 

 

Peter Ampe

Chief creative officer @FamousGrey