Voorbij de hype 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een haat-liefdeverhouding met technologie binnen marketing & communicatie. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik technologie in de eerste plaats fantastisch vind. Als het kan steeds het laatste gadget en telkens bij de eerste op de alpha- of beta-wachtlijsten.

Maar dus ook deels teleurstelling door de manier waarop wij er in marketing & communicatie mee omgaan. Want ook daar gaat het om uitersten. Creatief zien we steeds tal van opportuniteiten telkens een nieuwe hype de ronde doet. We willen er allemaal als eerste bijzijn, ook als we het eigenlijk niet meteen allemaal goed begrijpen, iets wat meestal eindigt in een soort stunt die met wat geluk goede PR oplevert. Dat is nu zo met generative AI, was zo vorig jaar met de metaverse en was al zo met bijv. WAP 20 jaar geleden (if you know you know).

De interesse in desbetreffende technologie ebt dan stilaan weg tot we er uiteindelijk niet meer rond kunnen en het ingezet wordt door iedereen als tool om efficiëntie na te streven. Meer dan 25% van het marketingbudget gaat vandaag naar MarTech (en gaat er dus minder naar media, personeel of agency) waarbij er niet meer aan merkdenken wordt gedaan, waar de regels van het spel vastliggen en iedereen hetzelfde doet.

Vandaar de haat-liefdeverhouding. Ik geloof al heel mijn carrière dat de echte opportuniteit van technologie iets voorbij de hype ligt, waar het een strategische tool kan worden die creatief en met groot bereik ingezet kan worden om heel anders met consumenten te connecteren. Merken die future-proof zijn, investeren dan in technologie en dat is wanneer het naar mijn mening pas echt interessant wordt. 

 

 

 

Foto: © Crush / Victor Pattyn 

Kris Hoet

Change agent @ Warped Creative Innovation Studio