Was het maar simpel
Simpel. Niet als in ‘weinig ontwikkeld’ of ‘ongenuanceerd’. Wel als het tegenovergestelde van ingewikkeld.
De rol van marketing en communication directors is boeiend maar meer dan ooit ingewikkeld.
Door het bos de bomen niet meer zien qua keuze aan in te zetten kanalen, balancerend tussen paid, owned, earned. De wetgeving op data privacy kennen, de voorbereiding op een wereld zonder cookies. Of nog, hoe hun business minder afhankelijk maken van walled gardens? Al dan niet inzetten op de metaverse en wat met NFT? Veel prangender nog zijn de besognes over de impact van corona op het consumentengedrag, alsook de dunne lijn tussen purpose driven marketing en greenwashing.
Als marketingcommunicatiebureaus vereenvoudigen we deze complexe vraagstukken. Dat helpt om de juiste keuzes te maken en schept rust.
Het proces van vereenvoudigen is echter allesbehalve simpel. Het vergt een open geest, nieuwsgierigheid, luistervaardigheid en bovenal een eenvoudige taal van zowel de specialisten als de generalisten. Daar zit onze kracht.
Daarom benadruk ik intern om nog veel meer te rekruteren op attitude en hamer ik erop om complexe materie simpel te brengen zonder aan nuance in te boeten.
Simpel is moeilijk. Zij die er wel in slagen, mogen dan ook naar waarde worden geschat. Zowel qua aanzien als financiële valorisatie.
Simpel kan. Simpel is waardevol. Simpel is wel niet simpel.
Alleen al omdat je voorbij het marketingjargon moet geraken.