We leven in een tijd van transformatie

André Duval @Duval Union

We leven in een tijd van transformatie. Ook reclamebureaus ontsnappen daar niet aan. De vraag die weleens opduikt is: moet je dan ook niet je businessmodel veranderen? Het huidige model, met alle varianten van verdienmodellen, is eigenlijk heel ondankbaar. En klanten willen niet meer betalen voor diensten zonder added value. Moet je als bureau talent opzoeken, integreren en daarmee naar de klant stappen, of moet je het blad schoonvegen en opnieuw beginnen? Een bestaand bureau laten muteren, dat is bijna onmogelijk. Want niemand weet hoe alles zal evolueren, je moet je bureau dus bijna liquid maken. ‘Is dat geen afrekening met je verleden, André?’ hoor ik je vragen. Neen hoor, ik heb er geen plezier in als dingen kapotgaan. Een van de goede dingen van reclame is de relevantie. Voeg daar consumer centricity aan toe en je geraakt al ver. De ontwikkelingen in de retail, nu ook de financiële sector: it’s just beginning. De wereld verandert!

Die veranderingen leiden tot een spagaat voor bureaus. Je zit als bureau tussen het bestaande model en de digitale transformatie. Waarom blijven investeren in wat je doet? Omdat de consument niet van de ene dag op de andere overstapt? Daar denk ik genuanceerd over. Die consument wil in elk geval content. Dat kan entertainment zijn, maar ook een advertentie, zolang die goed is. En dan rijst de vraag: wie maakt die content?

De kernvraag blijft hoe je als bureau met die spagaat omgaat. Ik denk dat netwerkbureaus minder kansen hebben dan andere om hybride modellen op te zetten of om een deel van het bureau try-outs te laten uitvoeren. Het zal niet meer aan mijn generatie zijn, ik denk dat een samenwerking tussen jongeren uit de generatie van de start-ups – twintigers – met mensen met marketingervaring – dertigers en veertigers – het meest kans maken.