Weg met adblocks?

Bild-adblock
Wat moest gebeuren gebeurde. Onlinereclame kwam zijn duistere kantje tegen. Reclame dringt moeizamer door tot de 'pagina's' van onze eerbiedwaardige en... klassieke media. De oplossing heet 'online' en daar zijn tal van goede redenen voor. En de marge tot groei is groot, nu de investeringen in stijgende lijn zitten. Het palet van formaten is het gevolg van veel creativiteit. De instrumenten om ze te maximaliseren en te verfijnen zijn aanwezig. Een dergelijke ontwikkeling leidt uiteraard tot enkele ongewenste effecten. Aan de ene kant zijn er de 'brutaaltjes', die spugen in het bord van tal van adverteerders. Aan de andere kant zijn er diegenen die recht op hun doel afgaan: de  adblockers. Ja, het web herinnert er ons elke dag weer aan dat het vrij is en zich niet in een keurslijf laat wringen.
De historische vergissing, in de beginjaren, om alle inhoud gratis weg te geven laat zich nog altijd cash betalen. Dat Scott Cunningham, algemeen directeur van IAB Tech Lab, ons de weg uit het bos probeert te tonen ("We messed up"), levert hem alvast de verdienste op om eerlijk te zijn. Maar leidt zijn oplossing (zie zijn artikel op de website van het IAB) tot enige vorm van blijdschap? Niet-invasieve formaten, zoals hij voorstelt, dat is niet wat adverteerders met de papfles hebben meegekregen. Zelfs als we daar ooit toe komen, is het de herhaling die telt bij reclame. Het wordt moeilijk om de verzuchtingen van de ene partij te verzoenen met die van de andere. In de wereld van de media is de houding van Bild, dat de toegang tot de inhoud van zijn site blokkeert voor wie met Adblock Plus en compagnie werkt, radicaal. Het verplicht toedienen van een portie reclame tegen de wens van sommigen in is betwistbaar, en lijkt enkel te kunnen lukken voor onbetwistbare leaders, zoals de genoemde Duitse titel. Gratis geeft het internet koudvuur. Wie algemene informatie zoekt, zal dat altijd vinden. En tot de oplossing van IAB om ons uit het bos te leiden verbleekt of zin krijgt, blijft de struisvogel zijn kop in het zand steken.