WIE DAAGT ONS UIT?

De tijd van goede voornemens ligt alweer achter ons. Spoiler alert: van veel van die goede voornemens komt (alweer) niets terecht. Waren die goede voornemens dan zinloos? Helemaal niet. Het dénken aan goede voornemens is belangrijker dan het formuleren ervan. Denken aan waar we mee bezig zijn is een goede zaak. Persoonlijk, als bedrijf en als maatschappij. Dat is een van de redenen waarom PUB ook dit jaar weer een conferentie organiseert – noteer alvast 22 oktober 2020 in uw agenda – over communicatie en duurzaamheid, Orbit by PUB.

Een goede zaak is het ook als een extern iemand ons vragen stelt. Ons confronteert met wat we doen en, vaker nog, met wat we niet doen. Yuval Noah Harrari is zo iemand. Hij vulde eind januari de Lotto Arena, goed voor meer dan vijfduizend luisterende mensen. Oké, de helft zat daar misschien « om erbij te horen », maar dan nog zijn er duizenden mensen die écht luisteren, en/of zijn boeken lezen. Want er is nog zoveel dat we niet weten. Sir John Maddox, de in 2009 overleden oud-hoofdredacteur van Nature, schreef er ooit zelfs een boek over: ‘What remains to be discovered’, in het Nederlands kreeg dat boek de nog sterkere titel ‘Wat we nog niet weten’. Neem niets ‘for granted’, we moeten nog zoveel leren. PUB hoopt aan de hand van nieuwsberichten, interviews, opiniestukken, research, opleidingen en conferenties een (klein) steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van het universum van media, reclame, marketing en communicatie. We moe- ten misschien zelfs proberen u iets meer uit te dagen. Laat dàt ons goede voornemen van dit jaar zijn, coronavirus of niet...

Wim de Mont

Chief Editor @PUB