Wie, wat, hoe, waar, wanneer, waarom? 

Wordt 2021 een cruciaal jaar? Staan we op een kantelpunt? Zal de Atlantische zeestroom morgen of over enkele eeuwen veranderen? Zullen consumenten over tien jaar nog naar echte (fysieke) winkels gaan? Hoe zal ‘Jan met de pet’ er morgen uitzien? Moet een retailer absoluut phygital zijn? Kan je een kous kwijtraken in de wasmachine? Moeten verkopers beter opgeleid worden? Hoe zorg je ervoor dat klanten sneller terugkeren? Bestaat er nog zoiets als loyaliteit uit gewoonte? Blijven Jennifer Lopez en Ben Affleck voor eeuwig bij elkaar? Zal er in de toekomst meer gehuurd dan gekocht worden? Hoe haalt een merk de beste inzichten uit verzamelde data? Heeft Britney Spears wel een bewindvoerder nodig? Heeft onze planeet er baat bij wanneer we de ruimte ingaan? Hoe kunnen we iedereen betrekken in onze samenleving? Gaan de Russen de Belgische retailmarkt binnenvallen? Zal Melinda Gates, geboren als Melinda French, de wereld redden? Wanneer gaan we stoppen met vleeskuikens op grote schaal te kweken? Welke driehoekige boterham uit een tankstation smaakt het best? Gaan machines de mens volledig vervangen in de supermarkt? Verandert de positionering van een merk voortdurend? Waarom vind ik duurdere dingen leuker? Waarom hebben winkels die 24u/24u open zijn sloten? Gaat het lichtje van de ijskast echt uit als ik de deur sluit? Zijn gegevens van retailers goud waard? Hoe trek je de aandacht? Bestaat er nog zoiets als rechts en links? Welke van de twee bent u? Kan e-commerce duurzaam zijn? Wie gaat uitblinken in omnichannel? Wat zijn producten in een ‘low cost’-winkel waard? Kunnen we de mensheid verbeteren met marketingstrategieën? Hoe verzoen je duurzame producten en koopkracht? Wat kan uw bedrijf doen voor een betere wereld? Ziet u zichzelf graag? Gunt u zichzelf soms ook wat me-time? Is de ecologische crisis eigenlijk een hele mooie kans? Waarom doet liefde pijn? Volstaat een herstelcertificaat om te mogen vliegen of moet je toch zo’n PCR-test kunnen voorleggen? Naar wat voor toekomst zijn we opweg? Is uw merk daar allemaal mee bezig? Is dit het einde van de winkel zoals we die kennen? Wat is het belangrijkste: een auto bezitten of er goede momenten in beleven? Wat heeft het voor zin om een mooi horloge te hebben als je de tijd niet meer voelt wegtikken? Nogmaals: naar wat voor toekomst zijn we op weg? De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn, maar voor wie vooruit wil gaan zijn vragen soms effectiever dan zekerheden. 

 

 

 

Astrid Jansen

Journalist