Your Small Luxury

Aanschuivende shoppers, druppelsgewijze toegang, buitenwippers aan de ingang van de winkel, exclusiviteit, beperkte reeksen, gehaaste klanten, schaarste, hoge prijzen, namaak... Alle clichés van retail voor luxeproducten warden me nog eens bevestigd tijdens een recente trip naar Hong Kong en Australië waar alle luxebrands op de meest exclusieve locaties de shoppers met dezelfde trucs hun winkel proberen binnen te lokken. Ofschoon het uiteraard niet te ontkennen valt dat het ontzettend veel geld in de kassalade brengt, vraag ik mij toch af of dit niet voor de happy few (zowel brands als shoppers) is en of retail in de toekomst helemaal die richting moet uitgaan. Is dit de enige manier om te overleven in tijden van e-commerce, multi- of omnichannel?

Genieten we als consument niet evenzeer of meer van de artisanale chocolatier die vol passie zijn pralines met een witte handschoen in een doosje legt? Van het ontdekken en snuisteren op kleine marktjes? Van de oprechte glimlach van een verkoopster? Is het niet fantastisch om als shopper de tijd te krijgen om bij het genieten van een kopje koffie de collectie te kunnen aanschouwen? Geeft het geen goed gevoel als de winkelier je bij het binnenkomen met je naam begroet? Is het niet jn als de slager je vraagt of je kids een ‘vleesje’ willen?

Tijd en rust, passie, aandacht voor de individuele klant en vriendelijkheid is echte retailluxe. Geniet dus van « your small personal luxury »

U wilt meer weten over luxe? Lees het luxedossier in PUB Magazine en schrijf u in voor de PUB Luxury Experience op 31 januari in de Club van Lotharingen (Brussel).

 

Pascal Libyn

Managing partner @Mojo