‘Zeg, schatje’. Stop daarmee!

peter ampe
Elke dag breng ik vier uur door in de wagen. Dat zijn acht volledige reclameblokken. Jammer genoeg krijg ik steeds vaker de onbeheersbare drang om tijdens zo’n blok weg te zappen. Net zoals ik dat doe bij een song van Céline Dion, trouwens. Daarom deze oproep aan klanten en bureaus: geef radio evenveel aandacht als alle andere media. En ja, dat geldt ook voor mezelf, want ook wij geven het medium niet altijd de aandacht die het verdient. Enkele voorbeelden: voor online activatie-ideeën zitten we met zijn allen bij mekaar. Voor radio doen we dat het liefst per mail. Voor een videoproductie doen we pre-ppm’s en ppm’s. Voor radio gaan we vaak zonder voorbereiding naar de studio en durven we weleens te rekenen op de input van de acteurs. Misschien moeten we ook bij radio brainstormreviews en ppm’s inlassen. Het zal de kwaliteit alleen maar verbeteren.
Black list
Laat ons, alsjeblief, afstappen van de stereotype dialoog, die steevast begint met ‘Hey, zoetje’ of ‘Hey, schatje’. Evenals de spotjes die eindigen met de profetische woorden ’Er zijn betere manieren om…’. Bedenk eerst ideeën – zoals bij andere briefings – en ga daarna op zoek naar het beste format om ze te vertalen.
Maar ook klanten kunnen de kwaliteit doen verhogen. Laat je bureau de vrijheid om verschillende scripts uit te proberen in de studio, want niemand kan op voorhand perfect voorspellen welk idee het best zal klinken. En zorg ervoor dat het packshot compact blijft en geen knoert van een orthopedische zool.
Oh, en nog iets wat kan helpen. Denk alsjeblief ook aan mij bij je volgende radiospot, want ik breng elke dag vier uur door in de auto. Dat zijn acht reclameblokken.