Zomerklets

Het belooft een hete zomer te worden. En daar hoef je nog niet eens voor naar het weerbericht te kijken: de klimaatsverandering laat zich duidelijk voelen. Maar goed, daar gaat dit edito eigenlijk niet over. De zomer is vooral het seizoen van de muziek. In juli en augustus klinken alle refreinen weer wat luider, met heel wat oorwurmen tot gevolg. Ah die zomerliedjes, ze blijven komen zonder ooit weer te gaan! In 2023 kregen we een nieuwe versie van ‘Baby don’t hurt me’ op ons bord, een herwerking (of kopie) van Anne-Marie, David Guettta en Coie Leray. Voor de ‘echten’ onder ons: Haddaway releaste het origineel in 1993, u ook wel beter bekend als ‘What is love’. Ik voel me net Joe La Pompe, de blogger die op copycats uit de reclamesector jaagt. Het resultaat van zijn wilde speuracties leest u op zijn website, zijn kunstjes in een andere vorm in elk willekeurig nummer van PUB Magazine.  

Aangezien ook het seizoen van de reclameprijzen in volle gang is, had ik het idee om de meest recente Top 100 van adverteerders (bron MDB) eens op bescheiden wijze te vergelijken met de Creative Belgium Awards. Fasten your seatbelts: slechts 6 van die adverteerders uit de Top 100 wonnen een of meerdere prijzen tijdens de Creative Belgium Awards. En toch werden er zo’n honderd campagnes bekroond met brons, zilver, goud en Grand Prix. Zoek de fout! Dat wil zeggen dat 94 van die adverteerders – adverteerders die ook geloven in de kracht van communicatie, marketing en ROI – dus niet tot de uitverkorenen behoren! En dan zijn er ook veel bureaus die zich niet aan dit creatieve tornooi wagen. Maar wees gerust, ik ga de doos van Pandora hier niet openen. Iedereen heeft zo zijn redenen om iets wel of niet te doen.  

Hoe dan ook: terwijl jullie ‘Baby don’t hurt me’, Lady Gaga’s ‘Summerboy’ en The Lovin’ Spoonfuls eeuwige ‘Summer in the city’ aan het meeneuriën zijn, bereiden wij ons voor op september, maar dan wel met een strooien hoed en slippers aan. Na in artificiële intelligentie te zijn gedoken met onze Room2902 en bijna 800 studenten te hebben verwelkomd onze JOB DAY by PUB xp, bereiden we volop onze zesde editie van ORBIT by PUB xp voor. En dan komt er nog dat andere eindejaarsproject aan waar sommigen onder jullie helemaal wild van zullen zijn… Bij PUB wordt het écht een hete zomer!  

Philippe Warzée

Directeur éditorial/Directeur-uitgever @PUB Magazine