Zullen we straks onze campagnes nog zien?

Wout Docks @Newsworks

Ja, ik weet het. In een wereld waar je (nog steeds) overspoeld wordt door boodschappen allerhande, is dat een vreemde vraag. Ik laat me dan ook graag inspireren door de aanhangers van ‘the next big things’ zijnde ‘targeted advertising’ en ‘programmatic’. Want als ik de berichten wil geloven, is het slechts een kwestie van korte tijd voordat we eindelijk (relevante) boodschappen op maat zullen kunnen sturen naar de juiste personen, op het juiste moment. Weg dus met die waste, weg met die boodschappen die terechtkomen bij de verkeerde personen die er zich alleen maar aan kunnen ergeren. Gedaan met die tiende herhaling van die spot die ik van bij de eerste view al begrepen had (ja, het gebeurt steeds vaker). Alleen nog maar relevante reclame voor mensen die nét op dat moment behoefte hebben aan het product of de service. En hoe we dat weten? Uit de DATA natuurlijk. Want wat iedereen doet wordt feilloos geregistreerd. Laat daar nog wat algoritmes op los, en de data scientists zullen je kunnen vertellen dat de doelgroep kan worden verkleind tot pakweg één tiende van de initiële definitie. De rest kunnen we gerust gerust laten. Dat zal vast wel schelen op het mediabudget.

De 55-plussers zullen er alvast hun grote voordeel mee doen. Eindelijk verlost van al die reclame. Een uur vroeger in bed. Want wie wil er nog proberen om die vastgeroeste merkvoorkeuren los te weken? En zijn het niet allemaal twijfelaars? We retargetten ze wel, zodra ze een glimp van een intentie hebben prijsgegeven.

Voor een jong, ambitieus ‘double income, a few kids’-gezin ligt dat dan weer anders. Daar kunnen we (een deel) van het vrijgekomen budget extra aan besteden, kwestie van zeker te zijn dat ze de boodschap zullen inslikken. Met nog extra incentives bovenop, want de concurrent koopt natuurlijk diezelfde data. En als ze al eens een intentie prijsgeven, dan retargetten we ze wel.

Er is slechts één donderwolk aan deze heldere hemel. Als er slimme koppen zijn die reclame kunnen loskoppelen van de content, zouden er dan ook slimme koppen kunnen zijn die er iets op vinden om die te blokkeren?