Ontdek het Best Dairy Brand 2023: Alpro

Best Brands / News / Research

Alpro komt op de eerste plaats met een grote voorsprong op hun concurrenten in termen van Share of Wallet in deze categorie. Op de tweede plaats komt moedermerk Danone met de hoogste Share of Soul. Wij spraken met Kirsten Willems, Senior Brand Manager Alpro BeLux over de bijzondere overwinning in deze categorie.

Gefeliciteerd met jullie overwinning! Vorig jaar was het Danone. Dit jaar is het Alpro. Waarom denk je dat Alpro dit jaar wint in deze categorie? 

Onze ambitie is om gezond en duurzaam eten en drinken te leveren aan alle inwoners van België. We hebben een echte flexitariër-mentaliteit en zijn vastbesloten om onze plantaardige activiteiten voortdurend te laten groeien. Voor ons is het dan ook zeer lonend om te zien dat Alpro in de voetsporen treedt van ons andere merk Danone en dat we met Alpro de zuivel-liefhebber overtuigen om ook onze heerlijke en voedzame plantaardige alternatieven te ontdekken. 

Alpro is een echt missie-gedreven merk, we stellen ons doel en onze consument altijd centraal in wat we doen. Een goed voorbeeld hiervan is de recente lancering van Alpro This is Not M*lk, een plantaardig drankje dat is ontstaan uit de feedback van de consument. Het product komt heel dicht bij de smaakbeleving van zuivelmelk. Hierdoor zijn we erin geslaagd nieuwe mensen voor ons merk te werven en zo onze missie van Alpro en Danone verder te bevorderen. 

Tot slot zien we dat lokaliteit de laatste jaren steeds relevanter wordt. Wist je dat Alpro een Belgisch merk is, geboren in West-Vlaanderen in de jaren tachtig - en dat de grootste Alpro-fabriek nog steeds die in Wevelgem is? 

Alpro is de overduidelijke leider in de Dairy categorie, wat interessant is aangezien Alpro geen zuivel in zijn producten heeft. Wat ligt volgens jou aan de basis van dit continue succes? 

Bij Alpro zetten we consequent ons doel en onze consument centraal bij alles wat we doen: we willen iedereen overtuigen van de wonderen van plantaardige producten; met een heerlijk, gezond en duurzaam assortiment als een van onze belangrijkste troeven. Daarnaast blijven we innoveren, testen en leren. Voor ons toont het succes van bijvoorbeeld ‘This is Not M*lk’ aan dat plantaardig niet langer "het alternatief" is, maar gewoon een andere keuze die de zuivelcategorie te bieden heeft. 

Alpro heeft een vrij gemiddelde prestatie voor Share of Soul in vergelijking met Danone. Waarom denk je dat Danone qua aantrekkelijkheid populairder is dan Alpro?

Mijn veronderstelling is dat plantaardige producten als geheel nog minder ‘volwassen’ zijn dan zuivel. Alpro pionierde meer dan 40 jaar geleden met plantaardige producten en in het begin werden deze vooral gepositioneerd als 'vrij van' (bijvoorbeeld voor mensen die zuivel niet konden verteren, of ervoor kozen het niet te eten).

Door de jaren heen heeft plantaardige voeding zich ontwikkeld - en ontwikkelt zich nog steeds - tot een positieve keuze, "vol van": gezond, lekker en goed voor de planeet, want van alle voedingsmiddelen heeft plantaardige voeding de laagste impact op het milieu wat betreft CO2-uitstoot, watergebruik en landgebruik.

Dit is ook onze kernboodschap geweest in onze marketingcommunicatie van de afgelopen jaren. Maar natuurlijk heeft het tijd nodig om door te dringen. Daarom geloven we dat we na verloop van tijd ook zullen groeien in Share of Soul. 

Voor ons is het niet Alpro of Danone, het is een combinatie van beide, want beide merken spelen een belangrijke rol in onze ‘flexitaristische’ missie. We beschouwen het dus als een grote troef om twee zeer krachtige merken in onze lokale portefeuille te hebben. 

Het organiseren van een 'Barista' wedstrijd met Alpro producten is een goed idee! Hebben jullie andere soortgelijke marketingprojecten?

Een van de belangrijkste drijfveren en barrières voor plantaardige producten is de smaak - mensen die nog geen plantaardige producten hebben geprobeerd, zijn vaak bang dat ze het niet lekker vinden en willen daarom geen heel pak kopen om dit te ontdekken.

Daarom investeren we een belangrijk deel van onze marketingmix in samenstelling: indirecte samplings via foodboxen en e-commerce, samplings bij de ingang of de kassa van supermarkten en directe samplings in stadscentra en op evenementen. Zo kunnen mensen onze producten gratis proberen, ontdekken dat ze echt heerlijk smaken - en natuurlijk doen we er ook een coupon bij om vervolgens een aankoop in de winkel te stimuleren. 

Op dit moment toert onze Alpro food-truck langs Belgische treinstations en kantoorparken met een heerlijk en voedzaam Alpro-ontbijt.