Ontdek het Best Gardening Brand 2023: Gardena

Best Brands / News / Research

Met de hoogste Share of Wallet en Share of Soul, steekt Gardena met kop en schouders boven hun concurrenten uit. Hiermee behouden ze opnieuw hun eerste in de Gardening categorie. We spraken hierover met Niko Huysegoms, Algemeen Directeur BeNeLux bij Divisie Gardena.

Gefeliciteerd met jullie tweede overwinning! Hoe voelt het om opnieuw eerste te worden? 
Het is een grote eer en het voelt echt goed. Het is een erkenning van het harde werk dat het hele team heeft verricht om ons daar te brengen en waar we trots op kunnen zijn. Voor de tweede keer op rij winnen toont aan dat onze prestaties duurzaam zijn.

Gardena neemt de leiding door de hoogste Share of Soul en Share of Wallet te hebben. Hoe verklaar je deze uitstekende prestaties? 
Dit laat zien dat Gardena een merk is waar mensen echt van houden. Ten eerste is tuinieren op zich een zeer gepassioneerde aangelegenheid. Maar mensen herkennen ook dat wij deze passie delen en begrijpen wat ze nodig hebben om het aanleggen en onderhouden van een tuin gemakkelijker te maken. Onze producten bieden unieke en innovatieve oplossingen - altijd met een hoog kwaliteitsniveau en een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Zijn de verwachtingen van de consument het afgelopen jaar tijdens de crisis veranderd? 
Tijdens de pandemie waren we allemaal gedwongen meer tijd thuis door te brengen. Voor velen betekende dat dat zij hun tuin op een geheel nieuwe manier beleefden. Mensen vonden eindelijk tijd voor hun tuinprojecten waar ze al lang aan dachten, maar die ze nooit konden realiseren. Anderen ontdekten zelfs voor het eerst hun tuin met alle mogelijkheden en vonden een nieuwe hobby. Daarom geloven wij ook dat deze toegenomen belangstelling op lange termijn duurzaam is. Als je eenmaal van je tuin gaat houden, is er altijd wel iets te doen.

Hebt je ook gemerkt dat het belang van terrassen en tuinen tijdens Covid is toegenomen en hoe denk je dit belang in het leven van de consument te handhaven? 
Covid was waarschijnlijk een factor. Wanneer je thuis moet blijven en niet meer naar buiten kunt zoals vroeger, ontdek je al je ruimtes en zie je ze in een nieuw licht en hoe je ze kunt gebruiken.

Een andere factor is dat de huidige generatie jongeren van begin 20 - en velen van hen wonen in stedelijke omgevingen met kleine appartementen - een heel andere kijk heeft op tuinieren, het kweken van eigen kruiden en groenten dan de generatie daarvoor. Zij zijn zeer duurzaam ingesteld. En dat geldt natuurlijk ook voor jonge gezinnen.

Tegenwoordig heb je niet meer per se een vrijstaand huis met een groot perceel nodig om te tuinieren. Dat verbreedt zeker onze doelgroep van gepassioneerde tuiniers.

Hoe denken jullie het komende jaar een Best Brand te blijven?
Dat is zeker onze ambitie! Zoals ik al eerder zei, geloven we dat de tuiniertrend een duurzame trend is. Maar er zijn zeker ook andere geweldige merken. Dus we zullen zien.

Waar kijk je dit jaar het meest naar uit?
Zoals elk jaar kijken we uit naar het begin van het tuinseizoen in het voorjaar. We hebben dit seizoen een aantal spannende nieuwe producten te bieden. Ik zal er een paar uitlichten: ons Micro-Drip-System voor waterbesparende irrigatie en onze EcoLine slang van gerecycled materiaal.