Onze Vader wordt Onze Bro (met Choo Choo)

Crea / News

Tijdens de zondagsmis in de Kathedraal van Antwerpen bracht pastoor Bart Paepen wel een heel speciale versie van het ‘Onze Vader’: ‘Onze Bro’. De nieuwe versie, werd geschreven door CHOO CHOO, een pop-up communicatiebureau opgericht door 25 studenten van de Belgian Advertising School.

Met deze actie willen we aantonen hoe je met specifieke taal afstanden kan overbruggen, en mensen écht kan laten luisteren”, zegt Robbe Hemeleers van het communicatiebureau dat zich vooral focust op het bereiken van jongeren. Het is niet voor niets dat die nieuwe versie tijdens de zondagsmis werd gebracht. Elke derde zondag van de maand vindt de Famcatviering plaats. Een mis waarin allerlei generaties samenkomen, veel meer dan in andere diensten. “Soms vraag ik mij wel af hoe we ervoor zorgen dat we hier een taal spreken die iedereen verstaat. Zeker voor jonge mensen is dat niet vanzelfsprekend”, zegt pastoor Bart Paepen. “Maar deze week kreeg ik een mail van de oprichters van CHOO CHOO. Het was een tekst die ik niet verstond, maar waarvan ze mij verzekerden dat jongeren de woorden wél kennen.” 
CHOO CHOO? 25 studenten van de Belgian Advertising School richtten hun eigen pop-up bureau. Hun doel is om in zeven weken tijd merken en bedrijven te helpen om een plaatsje te veroveren op die hogesnelheidstrein. Dat doen ze aan de hand van workshops waarin ze organisaties op de hoogte brengen van de laatste trends in de wereld van de jongeren. Daarnaast bieden ze ook projecten aan en maken ze impactvolle campagnes om die generatie te bereiken. CHOO CHOO zit vol jong geweld: van strategic planners die alles kennen van TikTok, tot creatieven die van elke campagne een creatief unicum maken. De afgelopen vijf maanden hebben ze stage gelopen in de beste bureaus van België waar ze de nodige ervaring hebben opgedaan. Bovendien trokken de studenten naar heel wat creatieve bureaus zoals GoSpooky en Dept in Amsterdam om daar een heleboel inspiratie op te doen en hun netwerk uit te breiden. 

En deze campagne? Taal is voor jongeren een manier om zich te onderscheiden van anderen, om hun identiteit weer te geven. Maar jongerentaal evolueert razendsnel. Met invloeden uit het Engels, Marokkaans en Frans, wordt die taal bijna onbegrijpelijk voor andere generaties. “Veel mensen zien de evolutie van taal als iets negatiefs, maar dat is helemaal niet het geval”, gaat Hemeleers verder. “Taal is nooit stabiel geweest en zal dat mogelijks ook nooit zijn. Het is continu in verandering en dat is boeiend. Maar het  is belangrijk dat we elkaar blijven verstaan. Vandaag illustreren we in de kathedraal hoe verbindend de juiste taal kan zijn. We verenigen verschillende generaties door het bekendste gebed uit de Katholieke Kerk in jongerentaal om te zetten. Gen Z en millennials voelen zich hierdoor begrepen en kunnen connecteren. Andere generaties zijn verwonderd en stellen zich open voor iets dat ze niet 100% kennen of begrijpen.”

https://vimeo.com/710041126?embedded=true&source=vimeo_logo&owner=174526634

 

Onze bro
Onze bro, stallerend in de hoogte,
U bent bae.
Uw wereld is lit,
Uw wil geschiede, no cap.
Op aarde als in de sky.
Gun ons goeie chap,
hebben ff geen floes.
We hebben altijd je back bro.
We spelen niet,
Gewoon vibes man.
Ewa...men

Onze Vader
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw naam worde geheiligd,
Uw rijk kome,
Uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen

CHOO CHOO opent de deuren van 16 mei tot en met 30 juni in co-working space 
Brain Embassy in Antwerpen. Heeft jouw bedrijf de trein gemist en denk je dat het hoog tijd 
wordt om op te stappen? Neem dan vrijblijvend contact op via loket@choochoo.be