Ook Bubka nu met de B van B Corp

News / Sustainability

“Wat was dat een mooi kerstgeschenk, zeg!” Raf Van Raemdonck, CEO van Bubka, is duidelijk opgetogen. Net voor het eindejaar ontving Bubka zijn B Corp certificering. “Opmerkelijk dat er nu kort na elkaar een aantal agencies, die quasi gelijktijdig hun B Impact Assessment hebben afgerond en ingediend, werden gecertificeerd. Natuurlijk is een certificaat ‘maar’ een symbool. Maar het toont aan dat Bubka een ‘Force For Good’ is. Een deel van de oplossing in de duurzame transitie. Dat Bubka als onderneming actief bijdraagt aan een inclusieve, eerlijke, duurzame en circulaire economie. En dat we die ‘talk’ ook geverifieerd ‘walken’.”

Niet zomaar een zoveelste label of award

Daarvoor doorliep Bubka een veeleisende onafhankelijke audit met erg strenge internationale standaards op vlak van sociaal en ecologisch engagement, governance en transparantie. Dat het een hele tijd heeft moeten wachten op afronding van de verifiëring, illustreert vooral dat de B Corp audit erg ernstig verloopt. In België zijn vandaag maar enkele tientallen ondernemingen gecertificeerd.

“Uiteraard zijn we blij met deze erkenning voor ons engagement,” gaat Raf Van Raemdonck verder. “Maar onze ambities reiken verder. We zijn ervan overtuigd dat we met ons werk tegelijk merken helpen groeien én de planeet kunnen redden. Als agency zijn we immers experts in sociale normering. Zo sturen we de keuzes die consumenten maken. Zodat ze duurzame merken verkiezen boven niet-duurzame.”

Code gekraakt voor merkgroei door duurzame communicatie

Eerder dit jaar werd Bubka al ‘Innovator Agency of the Year’. Die titel kreeg het voor zijn werk over hoe duurzaamheid en communicatie elkaar versterken, als het op de juiste manier wordt gedaan. Twee jaar R&D met prof. dr. Gino Verleye (UGent) hebben het bureau diepgaande inzichten opgeleverd over sociale en klimaatvriendelijke groeirisico's en -kansen voor merken.

Verantwoorde groei ‘by design’

Op basis van dit academisch werk heeft Bubka het Responsible Growth Model (RGM) ontwikkeld. Om marketeers te helpen de groei van hun marktaandeel vorm te geven. Dit model is datagedreven, geïntegreerd en continu. Het heeft het afgelopen jaar ook voor verschillende merken bewezen dat het werkt. “Ons creatief werk wordt daarbij geënt op specifieke kenmerken die marktaandeel versterken. We testen ook alle creaties op hun effectiviteit voordat de campagne live gaat, om resultaten te garanderen.”

“Eigenlijk hebben we de code gekraakt om van duurzaamheid een hefboom voor merkgroei te maken,” specifieert Van Raemdonck. “Merken hebben sowieso impact. Die kan positief of negatief zijn. Bubka heeft het taalprobleem opgelost dat marketeers daarbij parten speelt. Met onze aanpak zijn we hét go-to agency voor merken die zich inzetten voor verantwoorde groei in de transitie naar het duurzame normaal.”

Bubka maakt campagnes en communicatie voor merken in transitie in verschillende sectoren. Van Bosto, Dr. Oetker en Mora over Polestar en Triodos tot Kinepolis, Electro Depot en andere.