Op naar kwalitatieve(re) digital marketing

Marketing / News

Nieuwe kanalen, onafhankelijke ecosystemen, verhoogde gegevensbescherming, voorafgaande toestemming, het verlies aan vertrouwen, de geplande verdwijning van cookies van derden: digital marketingspecialisten zitten tegenwoordig een moeilijk parket. Gelukkig passen zij zich aan, sommigen sneller dan hun eigen schaduw.

Digitale reclame gaat een onzekere toekomst tegemoet, want de sector zit tussen twee uitersten. Al hoeft dat niet per se slecht nieuws te zijn. Sinds de geplande verdwijning van cookies van derden – de zogenoemde third party cookies – maar vooral sinds de toegenomen wens van gebruikers om hun gegevens te beschermen, zijn marketeers op zoek naar de juiste aanpak om prospects te volgen in hun digitale activiteiten. Als ware ontdekkingsreizigers zijn ze op zoek naar hoe ze hun prestaties net zo kwalitatief als vroeger kunnen bereiken. Ze testen tools, verfijnen hun positie en hun enquêtes en werken aan hun manieren van data verzamelen. Wat ze daarvoor nodig hebben, is tijd. Want online marketing wordt steeds rijker en complexer.

Digitale verschuiving

Wat zijn de ‘must have’ digitale marketingtools van vandaag? “Ik zou er tegelijk veel en tegelijk geen één kunnen noemen,” antwoordt Cédric Cauderlier, founder & lead digital strategist bij Mountainview. “Denken dat een tool je zal helpen om de juiste beslissing te nemen, is verkeerd. Als je weet wat je zoekt, oké! Maar een tool zal je niet vertellen wat je nodig hebt.” In een marketingstrategie is het belangrijk om je op één doel tegelijk te concentreren. Zo zegt Frédéric Martins, head of media bij ING, die ons herinnert aan de basis: “Heb duidelijke doelstellingen en kies er niet te veel.”

>>> Lees het volledige artikel hier