Op Smile Safari met Hurae en CityCubes

Agenda / Design / News

Smile SafariPUB sprak met Hannes Coudenys (Hurae) en Dieter Veulemans (CityCubes). De aanleiding? Dit najaar opent het Instagrammable pop-up museum Smile Safari in een gezamenlijke organisaties van de twee bureaus, die het creatieve luik (Hurae) en het organisatorische luik (CityCubes) voor hun rekening nemen. Plaats van afspraak? Tour & Taxis in Brussel. Smile Safari wordt een museum dat de bezoeker in the picture zet. Letterlijk: elke ruimte is een wonderlijke explosie van kleuren en creativiteit en daardoor de ideale achtergrond voor de perfecte foto. Opmerkelijk: een deel van de kamers wordt gerealiseerd in samenwerking met enkele grote merken. Maar eerst wilden we weten waarom Hurae en CityCubes deze Smile Safari organiseren. "We voeren meestal opdrachten uit voor klanten," zegt Dieter Veulemans van CityCubes. "Daarnaast hebben we onze eigen projecten. Zoals Entourage, in samenwerking met de NMBS en Toerisme Vlaanderen. Of Family Rave Party, in samenwerking met Maison Slash. En nu dus Smile Safari, met creative agency Hurae."

Hannes Coudenys & Dieter Veulemans

Hannes Coudenys & Dieter Veulemans


Het concept komt overgewaaid uit Amerika, legt Hannes Coudenys uit. "Daar zijn je diverse Instagrammable projecten, we bezochten er trouwens een paar. In Europa blijft dit nog uit. In Boedapest was er wel al een project, maar dat was gewoon een copy/paste van een Amerikaans project. Smile Safari is een oorspronkelijk project."Smile Safari
Een Instagrammable pop-up museum mikt op millennials, vaak moeilijk te bereiken door merken. Instagrammability is voor die jongeren vaak een belangrijk criterium, voor uitstappen of reizen. Op Smile Safari worden ze op hun wenken bediend. "We hebben samen met CityCubes de berekening gemaakt," zegt Hannes Coudenys. "We bouwden meteen samenwerking met merken in. De vraag was enkel: zouden die merken beseffen dat dit zou werken?"Smile Safari
Diverse merken zagen dat meteen zitten. "Verrassend," zegt Dieter Veulemans. "Soms stuurden we naar bedrijven waarmee we nog helemaal geen relatie hadden een mailtje naar het algemene info-adres, en kregen we snel een telefoontje dat men wilde praten." Intussen zijn er al overeenkomsten met Coca-Cola (en Sprite), Audi (met wie men al samenwerkte voor een teaser op The Place to -e-) in Antwerpen), HP, Samsung, Magnum (een merk van Unilever) en Lidl. Geen kleine spelers, dus, en er is nog ruimte voor enkele bijkomende merken: in totaal heeft Smile Safari 30 kamers, waarvan er 12 bestemd zijn voor samenwerking met merken. Dieter Veulemans: “Het is heel leuk om het enthousiasme van merken te voelen. Ze beseffen dat dit het verhaal van de toekomst is en dat het een fantastische manier is om op een naturelle manier hun doelgroep te bereiken. Zonder grote logo’s in hun gezicht te duwen maar door een leuke ervaring aan te bieden, eentje die je dankzij het tijdelijke pop-up element zeker niet wil missen.”The Place to -e-
De berekening die door Hannes Coudenys werd vermeld, houdt ook een duidelijke kijk op de bezoekers in. Hurae en City-Cubes mikken op drie deeldoelgroepen. Er is het grote publiek (b2c), er zijn b2b-activiteiten (van deelnemende merken én van andere bedrijven) en er zijn de scholen, waarbij men ook kijkt in de richting van het hoger onderwijs. Er komen events rond mediagebruik, fotografie en meer, meet & greets met wereldberoemde Tik-Tokkers of Youtubers en ga maar door. "En voor de uitwerking doen we een beroep op enkele kunstenaars en designers, zoals Musketon, Django en Katrien Van der Linden," zegt Hannes Coudenys. Smile Safari probeert ook duurzaam te zijn, onder het motto 'Waste your time, not our planet'.
Smile Safari opent op 2 oktober 2019. smile_safari_logo's (1)