Ten gevolge van de jaarlijkse oefening van diepgaande reflectie tijdens de workshop met alle UMA (United Media Agencies, vakvereniging van de Belgische mediabureaus) leden in oktober jongstleden, zijn er nog voor het jaareinde een aantal concrete projecten en initiatieven in versneld tempo opgestart; die hebben geleid tot de uitwerking van een heel nieuw platform.
De vernieuwingen die de UMA zich aanmeet, zijn vergelijkbaar met de wijzigingen die onze zuiderburen sinds twee jaar doorvoeren bij de UDECAM (de Franse mediabureaus) en die leiden tot een organisatie met een stervormige structuur, die samengesteld is door meerdere specifieke commissies, naar het voorbeeld van het CIM of de UBA. Elk van deze werkgroepen zal zich toeleggen op een bepaald actueel thema dat verband houdt met de uitdagingen en de belangen van de betrokken vereniging.
De reflecties binnen de workshop volgden mede op de intentie van Christiane Dardenne (foto links) om te stoppen als secretaris-generaal van de UMA. De voormalige topvrouw van Space, die vanaf het prille begin voor deze vereniging veel meer dan haar plicht heeft gedaan, zal haar functie tijdens de komende weken overdragen. De leden van de UMA achtten het opportuun om dit vertrek te baat te nemen om een diepgaande analyse te maken met betrekking tot de werking van de vereniging om haar een nieuwe elan te geven met het oog op de toekomst. Bruno Liesse (foto rechts) sinds begin 2014 aan het hoofd van Carat, stelde zich kandidaat «gezien zijn betrekkelijk lage inspanningen voor de UMA in het verleden, » zoals hij het zelf formuleert, « met de wens de input van de UDECAM aan te wenden om de acties van de vereniging op onze markt vooruit te helpen. » Op basis van een federerend project en na concertatie bij alle mediabureaus die lid zijn van de UMA, heeft hij verschillende mogelijke rollen en handelswijzen voorgesteld en kreeg de steun van alle deelnemers. Bruno Liesse, aldus voorzitter van de UMA in opvolging van Dominique De Ville (CEO Omnicom MediaGroup/OMD/PHD en Semetis) zal worden bijgestaan door Nancy Delhalle (managing partner Mediaplus/ServicePlan) en Gino Baeck (CEO Mindshare/GroupM, Mindshare & Maxus) als vice-voorzitters. Ze zullen belangrijke en concrete taken toegewezen krijgen om de werking te ondersteunen van alle permanente afgevaardigden evenals van de voorzitter en van de toekomstige secretaris-generaal.
De vier eerste geplande commissies behandelen:
1) « Core business » (meer in het bijzonder zal deze commissie zich toeleggen op de modellen van vergoeding en de praktijken in verband met pitches)
2) « Marketing & Communication » van de UMA,
3) « Research » (media-onderzoek) en
4) « Educational », in verband met de permanente vorming en universitaire opleidingen
De kandidaturen voor afgevaardigde of voorzitter in de verschillende commissies worden tijdens de komende weken verzameld en zullen worden ingevuld voor eind februari, de vooropgestelde datum voor de activatie. Deze nieuwe werkingswijze zal het voor de verschillende kaderleden van de mediabureaus mogelijk maken om hun bijdrage te leveren tot de onderwerpen die hen in eerste lijn aanbelangen, tegelijk zullen de experten (al dan niet directieleden) in staat gesteld worden om aan de discussies deel te nemen en zelfs niet UMA leden kunnen, - waarom niet - op deze technische debatten uitgenodigd worden.
Een en ander zou het takenpakket van de maandelijkse vergadering van de raad van bestuur, waarbij telkens de meerderheid van de permanente vertegenwoordigers en de bestuurders van de UMA samenkomen, moeten verlichten. De taken worden verdeeld tussen commissies die beslissingen kunnen treffen zodat ze in staat worden gesteld om « met een groter aantal lopende projecten sneller en verder te gaan. » Volgens de betrokkenen zullen de meerdere belangrijke lopende projecten gehandhaafd blijven. Zowel de lopende als de nieuwe projecten moeten uiteraard behandeld worden met het nodige overleg met de andere betrokken vakverenigingen: met de UBA, het CIM en de ACC in de eerste plaats maar ook met de andere belangengroepen zoals GRP, BMMA, STIMA, M.E.D.I.A. en natuurlijk de verenigingen die media vertegenwoordigen. Er zal ook aandacht besteed worden aan de “nabije internationale relaties.” Het onderwerp met betrekking tot de vergoedingsmodellen en de praktijken in verband met pitches behoort tot de prioriteiten op de agenda van 2016, net als de lopende dossiers zoals dat over de nieuwe bereikindicatoren binnen het CIM. Ten slotte sluit de UMA niet uit de deuren te openen voor nieuwe leden, waarvan de activiteit in lijn zou moeten liggen met vormen van mediaplanning en aankoop.« We zullen de grote lijnen van de missie en de visie van de UMA bewaren. De soliede basis die werd gelegd en de dossiers die tijdens de afgelopen jaren werden gerealiseerd, vormen de onmisbare fundamenten voor onze toekomst. En onze nabije toekomst bestaat uit debatten en uit nieuwe oplossingen om tot de doelstellingen van onze vereniging te komen: een rendabele en evenwichtige ontwikkeling van onze leden en een steeds efficiëntere dienstverlening om te beantwoorden aan de verwachtingen van de adverteerders in een omgeving van gezonde concurrentie,» zegt Bruno Liesse.
Ter afronding vindt u hieronder de leden van de UMA:
Dentsu Aegis Network : Dentsu Aegis Media (Local Focus & Isobar), Carat, Vizeum, Posterscope,
I-Prospect.
GroupM Belgium: Mindshare, Mec, Maxus, Kinetic
Havas Media Belgium
Mediabrands Belgium : Initiative, UM, Outdoor Services, MAP, Futures
MediaPlus
Omnicom Media Group Belgium: OMD, PHD, Semetis
Space: Space, Space Mediacom, Space Starcom
Vivaki Belgium: ZenithOptimedia, FMCG, Fuel@Vivaki,Performics