{Opinie} 2021: het jaar van de hoop

Communication / News

2021, het jaar van de hoop volgens Krist Pauwels van communicatiebureau Choco.

Het coronavirus bracht ons in 2020 in de hoogste staat van paraatheid en verwarring. We zijn in een noodtoestand terecht gekomen waarin de vrije wereld zijn voordeuren heeft moeten sluiten. Stilaan tekenen zich een aantal tendensen af op onze markt die hoop en houvast geven. En die duidelijk maken hoe merken en consumenten best reageren eens ze uit de loopgraven van corona kruipen om te bouwen aan de wereld na de pandemie.

1. HUMAN ECONOMICS: VAN METRICS NAAR MENSELIJKHEID

We leven middenin een overweldigende technologische en digitale revolutie die ons vak en onze wereld met quantumsprongen transformeert. En toch was de grootste bedreiging van het afgelopen jaar niet een virus dat computers kraakte. Maar wel eentje dat de mens fysiek aanviel en die onze manier van samenleven en -werken fundamenteel destabiliseerde. Het maakt dat consumenten en merken steeds meer naar de mens achter de eentjes en nullen zullen gaan kijken. Cijfers zeggen veel en zijn belangrijk. Virtuele innovaties zullen, gelukkig maar, op ons af blijven komen om ons leven te vereenvoudigen. Maar het merk dat innoveert en communiceert zonder aandacht voor de diepe en dikwijls onmeetbare aspiraties van elke individuele consument, die zal zijn grip op de markt verliezen. Echte mensen, met echte verhalen die echte verbindingen maken: daar moet je als organisatie of bedrijf meer dan ooit op inzetten.

2. PEER-TO-PEER 2.0: HET NIEUWE NETWERKEN

Het impliceert meteen ook de terugkeer naar het dieper menselijk contact. We mochten van Corona minder mensen zien, waardoor we wie we zagen misschien wel grondiger ontmoetten. Die trend zal zich doorzetten. Het nieuwe netwerken evolueert van kwantiteit naar kwaliteit, van de oppervlakkige chitchat naar de gemeende interesse. Steeds meer zullen er zich groepen van peers vormen die elkaar écht leren kennen in een sfeer van openhartigheid en vertrouwen. Om van daaruit de broodnodige betekenis voor elkaar te creëren. Bedrijven en organisaties die deze vormen van authentieke verbinding mogelijk maken voor hun medewerkers, zullen de meest aantrekkelijke employer brands worden. En merken die in hun contact met de consument van hetzelfde principe vertrekken, zullen de meest loyale merkambassadeurs rond zich scharen. Middenin een blijvende technologische innovatie is deze ‘human innovation’ de échte transformator op de markt van morgen.

3. ROOTS & RITUALS: NAAR MERKEN MET CHARISMA

Het komende jaar zullen merken floreren die de coronaperiode hebben aangepakt om in de spiegel te kijken, terug te plooien op zichzelf en zich snel, vinnig en beslist te herorganiseren in functie van de veranderende omstandigheden. In moeilijke tijden komt het erop aan je DNA te hertalen in nieuwe manieren van organiseren en communiceren. Je roots herdenken in actuele signalen en rituelen zet je bedrijf of organisatie in het midden van je markt. Door je consequente gedrag en heldere communicatie creëer je geloofwaardigheid en ontstaat een sterke uitstraling. Hiermee geef je de consument de houvast mee waarnaar hij op zoek is. En dat is wat er nodig is: charismatische seingevers die een samenleving en economie voedzaam de toekomst in kunnen leiden. Merken van morgen nemen die rol op.

4. THE AGE OF RESPONSIBILITY: DE PARAPLU’S ZIJN OP

Je verantwoordelijkheid niet nemen, wordt in de toekomst puur tijdverlies. Dikwijls zie je op de bedrijfsvloer of het publieke forum nog stuiptrekkingen van paraplugedrag, waarin mensen vooral niet de eigenaar willen zijn van een mogelijke mislukking. En net daardoor die mislukking in de hand werken. Als Covid-19 ons één ding heeft duidelijk gemaakt, is dat iedere mens en iedere organisatie deel is van een fascinerend ecosysteem waarin elk zijn verantwoordelijkheid simpelweg moet opnemen. Het merk dat dit begrijpt, maakt van CSR geen apart hoofdstukje in de bedrijfsstrategie meer, maar vertaalt dit in alles wat het doet. Morgen heeft elke verkoop een rechtstreekse link met de betekenis die een merk aan de markt en de samenleving wil toevoegen. Dat impliceert meteen ook dat bedrijven en merken echt standpunten moeten durven innemen over wat zij belangrijk vinden. Als je niets zegt omdat je niemand voor het hoofd wil stoten, zal iedereen je onverschillig laten. Als je duidelijk en weliswaar kwetsbaar zegt waarvoor je staat, trek je aandacht, open je debat en creëer je meerwaarde voor de mensen om je heen.

5. CYBERWINTER IS COMING: ZET DE HACKER EEN HAK

De cyberwereld is meer dan ooit deel van het echte leven. De onderwereld die daarin actief is, zal met zijn virussen en malware dus ook steeds meer impact hebben op ons doen en laten van elke dag. Nu al ervaren politiediensten een stevige stroom van cybercriminaliteit, online diefstal en oplichting. Het komende tijdperk wordt een strijdperk waarin politie en dief elkaar op het net achternahollen. Internationale regelgeving die de battle for data en het recht op privacy reguleren, zijn hoogst noodzakelijk. Maar niet voldoende. Het zal er ook op aankomen dat elke consument en elke organisatie steeds bewuster omgaat met het eigen dataverkeer. Merken die met een duidelijke, heldere en steeds evoluerende data- en privacystrategie op de markt aanwezig zijn, tonen zich veilige havens voor medewerkers en consumenten.