{Opinie} 'Belgische branding agency's zijn klaar voor het buitenland'

Waarom zoeken Belgische bedrijven voor de rebranding van een merk hun heil buiten België? Zijn Belgische branding agency's te bescheiden? Of is samenwerking de oplossing? Nochtans is er voldoende creativiteit van eigen bodem. In een opiniestuk kondigt Henk Willems, docent aan de Arteveldehogeschool, de oprichting aan van het nieuwe postgraduaat School of Branding.
"Op het gebied van grafische vormgeving is België al jaren te bescheiden, zeker als we ons vergelijken met onze buurlanden. Nochtans is daar geen enkele reden voor, want daardoor profileren we ons minder. In plaats van elk bureau zijn eigen ding te laten doen, zou men Belgisch grafisch design meer op de kaart moeten zetten.
Binnen de vormgeving heb je verschillende disciplines: mode, architectural light design, product design en identity design. De eerste drie hebben wel een sterke internationale uitstraling, maar op gebied van identity design profileren Belgen zich niet genoeg, zeggen bepaalde experts. Nochtans hebben we enkele sterke internationale bureaus van eigen bodem zoals Base Design, WeWantMore en Skinn. "De Belgische 'identity design'-sector moet haar lokale mentaliteit omruilen voor een gedurfde differentiërende globale marktpropositie - net zoals andere Belgische bedrijven binnen mode, product en andere ontwerpdisciplines," beweert Kurt De Vlieghere, oprichter van Skinn Agency.
Bij grote Belgische bedrijven heerst daarnaast het dogma dat je voor rebranding van een merk beter naar het buitenland kijkt. VRT, Proximus, Rock Werchter, AB, VTM en Opera Ballet Vlaanderen lieten hun branding herwerken in landen zoals Spanje, Frankrijk, Nederland en Engeland - en dat terwijl er veel sterke grafische bureaus van eigen bodem zijn. Gelukkig worden momenteel de eerste stappen tussen Belgische agencies gezet om meer samen te werken en ervaringen uit te wisselen. Vroeger heerste er een competitief klimaat waardoor bureaus de deur stevig gesloten hielden: stel je voor dat een concurrerend agency jouw idee zou kopiëren. Tegenwoordig kan het echter eindelijk anders. Samenwerking is de sleutel om beter naar buiten te treden, in België én in het buitenland.
Vanuit Skinn Agency (branding agency met vestigingen in Brugge, Antwerpen en Amsterdam) wordt momenteel een "Expert Center Branding" opgericht. Dat is een bestaansplatform om ons duidelijk te profileren naar onze grote Belgische bedrijven, maar dat ook jonge mensen probeert aan te spreken en te betrekken. Er is op dit moment immers veel jong talent dat klaargestoomd moet worden om zoiets als ‘Belgian Graphic Design en Branding’ op de kaart te zetten, klinkt het: we moeten investeren in die jonge mensen.
En juist daarom richt Arteveldehogeschool als eerste een ‘School of Branding’-programma op, waar jong talent ondergedompeld wordt in de sterk groeiende wereld van branding en waar ze naast design ook in contact komen met merkstrategie, copywriting en merklanceringen. Om ze optimaal voor te bereiden, krijgen ze les van het neusje van de zalm in het werkveld zoals Thierry Brunfaut (Base Design, Agency Of the Year 2023 Worldwide), Kurt De Vlieghere (Skinn), Sebastien Greffe (WeWantMore), Tom Andries (Today Branding), Hans Kan (Kan Design), Jill Mathieu (Goodcopy) en tal van anderen."
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]