[Opinie] Communiceren of kereke-weren?

Communication / News

Legendarisch is de sketch van In de Gloria over ‘Ruute ’98’. In deze West-Vlaamse versie van Windows werd backspace vertaald als ‘kereke-were’. Zo werd op een creatieve manier het probleem van de digitale ongeletterdheid aangepakt in Bachten de Kupe en co. Ook al is het humor, het toont op een gelijkaardige manier hoe wij in onze sector een vertaling dienen te zoeken voor het communiceren in tijden van corona. En ook voor daarna?

Voor Tom Bellens, managing partner van Push To Talk, is het duidelijk welke weg we hiervoor dienen te volgen. We gaan beter terug naar de essentie van communicatie, naar het verbinden met verhalen. Communiceren wordt een beetje kereke-weren. De weg vooruit is achteruit!

De kracht van de koffietafel

Live communicatie wordt al een hele tijd te veel verengd tot fun en experiences. Alles moet leuk zijn, de wauw-factor op tien. Ik heb niets tegen een goed feest, maar de oogkleppen kunnen beter af. Communicatie kan zoveel meer zijn, er is een breed scala aan informatie en emoties die we kunnen delen. En dat moet niet altijd fun, fun, fun zijn. Wie communicatie breder ziet, boort meteen ook een bron aan met zoveel meer mogelijkheden.

En dat communicatie niet altijd synoniem moet zijn met feest, weten wij allemaal. Ik geef graag het voorbeeld van een koffietafel na een begrafenis. Deze gelegenheid kan je moeilijk een feest noemen, maar iedereen ervaart wel de louterende kracht van mensen samen te brengen, verhalen te delen, herinneringen op te rakelen, familiebanden aan te halen, … Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar het bewijst dat voor krachtige live communicatie we niet enkel aan plezier moeten denken. Alle soorten boodschappen kunnen we krachtig vertalen naar effectieve communicatie met impact. Ook minder sexy- of zelfs moeilijke boodschappen. In die zin is live communicatie meer dan ooit relevant!

“Live communicatie is meer dan ooit relevant.”

Waterlanders voor de buis

Bij live communicatie draait het om mensen bij elkaar te brengen. En dat is momenteel moeilijk. Maar samenbrengen hoeft niet enkel fysiek te zijn. We kunnen mensen ook mentaal samenbrengen rond een bepaald idee, met een sterk verhaal, met getuigenissen,… De technische middelen zijn vandaag meer dan ooit voorhanden om ook op afstand te verbinden met verhalen.

Denk je dat dit toch veel minder sterk is? Think twice! Denk bijvoorbeeld aan die keren dat ook jij je liet meeslepen door een film, serie of getuigenis op televisie. Zelfs door het verhaal van totaal onbekenden durven we al eens waterlanders plengen. Dat effect wordt enkel maar sterker als het over mensen gaat die we wel kennen, zoals mensen die dezelfde werkgever hebben.

Voor de duidelijkheid: dit is geen pleidooi voor sombere events. Maar dit voorbeeld geeft wel aan dat ook op afstand zelfs de meest heftige emoties mogelijk zijn. Iedereen weet dat je niet fysiek met elkaar verbonden moet zijn om emoties over te brengen. Verhalen vertellen kan op zoveel verschillende manieren. Als het verhaal goed is gemaakt, maakt de drager van de communicatie niet zoveel uit.

“Ook online ‘live’ events hebben de kracht om via verhalen te verbinden,
op voorwaarde dat ze met zorg en vakkennis worden georganiseerd.”

Merk-communicatie onder druk

In deze crisis staat ook de communicatie van bedrijven en merken onder druk. Onzekerheid is zelden goede humus om een merk-identiteit te kweken. De eerste coronamaanden was het vooral afwachten met communicatie ‘on hold’. Ondertussen voelt elk bedrijf dat communiceren geen keuze is: het is van levensbelang om je verhaal te doen tegenover medewerkers, klanten, een breed publiek,… Het is aan onze sector om hierop antwoorden op te verzinnen, vertaald naar de huidige coronacrisis.

En dat lukt! Mijn eigen ervaring is dat stilaan iedereen ervaart dat de mogelijkheden enorm zijn én minstens even krachtig. Covid-19 is ondertussen al zo lang onder ons dat de geesten tijd kregen om te rijpen. Beproefde recepten moesten noodgedwongen in vraag gesteld worden en zo kwam er zuurstof vrij voor nieuwe ideeën. Ik ervaar zowel in het eigen team als bij onze klanten dat het enthousiasme en de appreciatie voor deze nieuwe vormen van online communicatie groeit.

“Ik ervaar zowel in het eigen team als bij onze klanten dat het enthousiasme
en de appreciatie voor deze nieuwe vormen van online communicatie groeit.”

Het staat bovendien in de sterren geschreven dat niet elke onderneming klinkende groeicijfers zal dienen te communiceren. Achter het verdampen van nu al tien procent van de Belgische economie schuilt een trieste realiteit die zich beetje bij beetje zal openbaren in socio-economische drama’s. Ook het gat dat deze crisis in de staatskas slaat zal ons nog lang nopen tot het aanspannen van broeksriemen allerhande. Maar dat mag ons leven, onze sector, onze goesting, … niet ‘on hold’ zetten.

Communiceren is geen keuze, maar van levensbelang voor elke onderneming of organisatie.

Deze coronacrisis lijkt verre van over. Daarom is het een goed idee om nu te ‘kereke-weren’ en terug te gaan naar de essentie van live communicatie: verbinden met verhalen. De technische middelen zijn voorhanden om een breed scala aan emoties en informatie te vertalen naar elk scherm ter wereld, naar kleine verspreide bubbels,… Kortom: verhalen vertellen kan op zoveel boeiende manieren op een minstens even krachtige manier dan samen op de dansvloer.