{Opinie} Emily Rammant - "Spoiler alert: reclame is géén topsport"

Communication / News

De awardshow van Creative Belgium Awards 2021 deed bij Emily Rammant - rebirth coach for renewing yourself or your business  en co-founder YIN  - het volgende opborrelen.

Emily Rammant

Afgelopen week vonden twee finales plaats: de Champions League en de Creative Belgium Awards. En dat is niet het enige wat deze werelden met elkaar gemeen hebben. Beiden relateren zich aan het universum van de topsport. Spelers worden er uitgewisseld aan hoge bedragen, er zijn tactische afspraken rond het spelen van het spel en je bent als topspeler zo goed als je laatste wedstrijd. Het uitgangspunt is dan ook dat alleen prestaties tellen. 

Wat de reclamesector zich onvoldoende lijkt te realiseren is dat een topsportcarrière een korte levensduur heeft, en dat er bijgevolg heel wat spelers afvallen. Nochtans neemt creativiteit niet af met de leeftijd. Wat toch essentieel anders is voor fysieke topprestaties, Kim Clijsters haar moedige comeback pogingen ten spijt. 

Creatief talent zou niet langer onze industrie mogen verlaten. Zij die dit overwegen zijn in feite niet het probleem, maar de oplossing voor de krapte op deze kleine arbeidsmarkt. Want als we erin slagen om net deze mensen te houden, is het onze enige kans om de cultuur van ‘lange uren’ drastisch te veranderen. Daar zit nu net de ironie, we kunnen de mentale gezondheidsissues niet afschuiven op het individu. We moeten het onderliggend probleem aanpakken. De industrie kan er alles aan doen om haar mensen te leren omgaan met stress en het opbouwen van veerkracht, maar zou het niet logischer zijn om te vermijden dat ze opbranden in de eerste plaats? Zeker nu Millenials en Gen Z ook gevoelig blijken voor burn-out. Perfectionisme is iets dat hen ook raakt. Een presentatie moet bijvoorbeeld niet alleen gemaakt worden, maar ook gerepeteerd en uiteindelijk gebracht worden door uitgeruste professionals. Het heeft dan weinig zin om late uurtjes te kloppen om nòg een beter idee te vinden. Atleten gaan de avond voor een grote race ook vroeg naar bed. 

Hoog tijd dus om eens lang en aandachtig te kijken naar wat er echt nodig is aan organisatorische gewoontes. En ja, agency's staan onder financiële druk en klanten willen steeds meer voor minder geld, maar zoals Saatchi & Saatchi het zou zeggen: Nothing is Impossible. De creatieve output en het succes van de industrie zal immers vallen of staan bij de retentie van ons creatief talent.