Optie B, met de B van Brussel

Crea / News

Afgelopen zomer heeft Stad Brussel gepeild naar de wensen en verwachtingen van haar inwoners. De verzameling ervan werd vertaald in thematische parcours, genaamd Optie B. Dit is een communicatieplan uitgewerkt om de Brusselse handelszaken op een dynamische manier weer aantrekkelijk te maken, in het kader van het relanceplan gedragen door Stad Brussel. De parcours zijn opgebouwd rond verschillende thema’s, in de buurt van niet te missen adresjes en nog onbekende plekken. “Deze stad kent een ongeziene en aangename levenskwaliteit op mensenmaat, het loopt over van talent, ondernemers en uitzonderlijke zaken op alle domeinen”, zegt Fabian Maingain, Brusselse Schepen van Economische Zaken en Werkgelegenheid. “Voor die laatsten zet Stad Brussel een originele campagne op poten. We willen het grote aanbod in onze hoofdstad en haar dynamisch karakter in de spotlight zetten.”Na moeilijke maanden wil de Stad de spelers van de Brusselse economische wereld een hart onder de riem steken met een originele, toegankelijke en inclusieve campagne. De vzw Ondernemen-Brussel nam de wensen, passies en interesses van het doelpubliek onder de loep. Zo kon de campagne uitgewerkt worden op maat van de geïnteresseerden en wat zij ervaren als een  geslaagde shopnamiddag. Het doel is vervolgens om hen het bestaande aanbod in de Hoofdstad te tonen.

De campagne wordt opgezet rond de Brusselse identiteit en haar kenmerkende zelfspot. Het communicatiebureau Ad-Opt, met Phil van Duynen als creative director, gebruikt deze humoristische invalshoek om de beperkingen van de huidig situatie te verwoorden. Het stelt zich als volgt voor: “Lijken jouw mooiste dromen onbereikbaar? Er is altijd een alternatief. Daarenboven is de tweede keuze vaak verrassender dan de eerste. Optie B, met de grote B van Brussel, zal dat bewijzen, want Brussel heeft meer dan één alternatief achter de hand.”
 
Dat is de kern van het project Optie B, dat elke maand één thema naar voren schuift. Alles tezamen een jaar waarin je de hoofdstad en haar schatten kan ontdekken. De thema’s zijn onderverdeeld in een tiental interessante, onverwachte en gevarieerde onderwerpen voor ieder wat wils: Brusselaar of toerist, jong of oud. 
Elk thema zal vertaald worden in een verzameling van zo’n zestig locaties. Elke maand zijn er nieuwe plekken die het thema van de maand in de verf zetten… Het is een overvloed aan opties B met een grote B, die snel doen vergeten dat er ergens een optie A was.

Om deze locaties te kiezen en uit te werken, deed Stad Brussel beroep op experten. Wie beter dan de liefhebbers van Brussel om de schoonheid en geheimen van de stad prijs te geven? Het grote Brusselse publiek zal de BXL option B-Instagramaccount en de optionB.Brussels-website vullen met hun aanbevelingen en goede adresjes. Daaruit worden praktische en eenvoudige thematische parcours afgeleid. Het eerste luik zal focussen op natuur in de stad, op zoek naar de groene pareltjes van Brussel. Perfect om de herfst te beginnen. Het tweede luik zal gewijd worden aan circulaire economie, een bron van goede voornemens voor een milieubewust eindejaar. Daarna volgen nog acht parcours in de loop van 2022.