Safety Jingle springt van zender tot zender

Radiopresentatoren roepen vaak op om hen te bellen, te sms’en of te tweeten. Gemiddeld 46 keer per dag, per zender. (Gebaseerd op steekproeftelling september 2016.) Alleen... 80% van de actieve bevolking luistert naar de radio in de wagen, volgens een studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM Radio). En gsm’en terwijl je rijdt, is een gevaarlijke combinatie. Het verdrievoudigt de kans op een ongeval. (Bron: Virginia Tech Transportation Institute)
OVK, Ouders van Verongelukte Kinderen, wil samen met Happiness radiopresentatoren een tool geven om hun luisteraars eraan te herinneren dat gsm’en achter het stuur gevaarlijk is. Daarom hoor je vanaf 16 september een nieuw geluid op de Belgische radiozenders: The Safety Jingle. Het is een audiofragment van enkele seconden dat radiopresentatoren kunnen afspelen net nadat ze luisteraars oproepen om de zender te bellen of te sms’en. In de jingle wordt gevraagd dat niet te doen vanachter het stuur.
“... Maar alsjeblieft, geen gsm achter het stuur. Leg ‘m in het handschoenenkastje. Een verzoek van ouders van verongelukte kinderen. Zoals wij.” Zo klinkt de volledige versie van The Safety Jingle.
Een typische jingle, zoals we gewend zijn in reclamespots of radioprogramma’s, is The Safety Jingle niet. De stemmen die we horen zijn die van ouders wiens kind het leven liet in een verkeersongeval.
Ruth Blanchaert, de mama van Marie-Alixe, die 5 jaar was toen ze overleed, is één van de ouders die de jingle insprak: “Ik kan echt nog iets doen voor Marie-Alixe, ik heb het ervaren als een moment dat ze dicht bij me was. Het is op een andere manier tijd met haar doorbrengen.
De pakkende boodschap van de jingle wordt nog versterkt door de emotionele muziek en soundscape. Die soundscape kwam tot stand door de namen van jonge verkeersslachtoffers over mekaar te plaatsen. Wie goed luistert, kan ze herkennen.
De boodschap is te vergelijken met educatieve slogans, zoals “Ons vakmanschap drink je met verstand” en “Geld lenen kost ook geld.” Maar in tegenstelling tot deze vermeldingen is de Safety Jingle geen verplichting van de overheid.
“We kunnen de radiopresentatoren enkel vriendelijk vragen deze jingle te gebruiken,” zegt Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van OVK. “Als we hier één mensenleven mee kunnen redden, zou dat al fantastisch zijn.”
De grote Franstalige zenders, samen met Nostalgie en Topradio in Vlaanderen, doen al mee.
Nostalgie Vlaanderen, Topradio, Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun Radio, NRJ, ChérieFM, MiNT, Vivacité en Classic 21 zijn de eersten om te starten met het gebruik van The Safety Jingle. Via een directe oproepvideo aan het adres van presentatoren van andere zenders wil OVK ook hen aan boord krijgen.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]