Orbit 2020, uw ruitenwisser na een troebel jaar

Vertaalde artikels

In een wereld die schreeuwt om meer duurzaamheid en duidelijkheid kiest Orbit by PUB 2020 – de derde editie van onze conferentie over duurzame marketing en communicatie –  voluit voor het thema transparantie. Een behoefte die ook nog eens versterkt wordt door de recente coronapandemie, ook al stond dit thema al van voor de lockdown vast. Want de zoektocht naar transparantie, die is er meer dan ooit. Op industrieel én op menselijk vlak. Tout court: de wereld zou een mooiere plaats zijn als alles wat zuiverder was. Transparantie is ten slotte een van de ingrediënten voor een duurzame toekomst, en Orbit wil daar de drijvende kracht achter zijn. Maar wat wil dat juist zeggen, ‘transparantie’? Tot waar reikt dit? En welke rol heeft marketing hierin te spelen?

PUB biedt u, samen met partners Fairtrade Belgium, AG Insurance, Ikea en The Oval Office, een midweekonderdompeling aan. Orbit by Pub 2020 start online op maandag 19 oktober. De midweek begint voor deelnemers met de ontvangst van een Toolkit Bag, op het werk of thuis. Afsluiten doen we in stijl, met een live-uitzending op 22 oktober. Voorafgaand aan dit gebeuren, waarop we jullie trouwens met plezier ontvangen, legden we enkele van onze sprekers al het virtuele vuur aan de schenen. Let’s talk ‘transparency’ please! - Marine Dehossay

1, 2… Micro aan

Nathalie Erdmanis, director strategic marketing, branding & customer insight analytics bij AG Insurance, heeft het belang van transparantie en duurzaamheid in marketing meer dan begrepen. Volgens haar is greenwashing al lang uit den boze. “Het is een verantwoordelijkheid die ons vandaag allen aangaat. Een sociale verantwoordelijkheid. Daarom hebben we het nu over ‘meaningful marketing’ en ‘shared values’ met betrekking tot verschillende belanghebbende partijen, namelijk klanten, medewerkers, partners aandeelhouders en ‘het bedrijf’ an sich. Je moet op een verantwoordelijke en duurzame manier handelen, en er dan pas over communiceren. “Act and then Talk”. Op de waarden die AG tracht over te brengen is ze best trots: “de essentie van ons bedrijf is gebaseerd op maatschappelijke duurzaamheid op de lange termijn. Bij AG werken we al bijna 200 jaar op een professionele, ethische, duurzame en transparante manier om het leven van onze medeburgers zo goed mogelijk te ondersteunen.”

Voor Anne-Clotilde Picot, business development & transformation manager bij IKEA, staat duurzaamheid niet ter discussie, al wil ze er wel wat over kwijt. Met name dat het belang van duurzaamheid onbetwistbaar is geworden in de bedrijfswereld, en dat ook de marketingsector zich daar in de praktijk mee zal moeten bezighouden. “De echte vraag is eerder welke rol marketing kan spelen. En ik denk dat die belangrijk zal zijn. Eerst en vooral omdat marketing centraal staat in de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie. Zie het als de woordvoerder van de consument, die de organisatie begeleidt en uitdaagt op vlak van waarden en doelstellingen. Het lijkt me cruciaal om onze bevoorrechte positie en onze tools in dienst te stellen van duurzaamheid en om onze merken en bedrijven richting een meer maatschappelijke benadering te sturen.” Anne-Clotilde Picot benadrukt dat Ikea al enkele jaren zijn prioriteiten heeft geherdefinieerd en dat het ambitieuze doelstellingen op wereldwijd niveau heeft vastgesteld om een ​​positieve impact te hebben op de planeet en de samenleving. “We willen bijdragen aan verandering in de brede zin van het woord, door onze medewerkers en klanten te stimuleren om ook actie te ondernemen. Dat betekent: oplossingen of producten aanbieden die het leven thuis duurzamer maken en die voor iedereen gemakkelijk en betaalbaar zijn. Net als een standpunt innemen over bepaalde kwesties, milieugebonden of sociaal, en onszelf de middelen toereiken om te handelen.”

Meaningful marketing klinkt mooi, maar er moet een langetermijnvisie aan gekoppeld zijn. Dat vindt Gregory Pouy, cultureel analist, oprichter van La Mercatique, spreker, auteur, adviseur, podcaster achter VLAN en oprichter van Plink, een platform voor het maken van podcasts. “Marketing is er om consumenten te helpen bij het maken van keuzes, niet om hen te misleiden om meer te kopen. Tegenwoordig is het nog logischer dat marketing duurzame aanbiedingen moet voorstellen.” Gregory vindt het dus interessanter om op de lange termijn te denken dan om goedkoop kopen te promoten. En daar heeft hij een pak argumenten voor klaarliggen.  België, een goede leerling?

Bewustwording, initiatieven, goodwill … Anne-Clotilde Picot gelooft dat de eerste stappen in ons land gezet worden, zoals het aanzetten tot verandering in de houding van de bevolking en het aansporen van politici om sterke en gecoördineerde maatregelen te nemen. “Maar wat misschien ontbreekt is de wil om samen te werken, om samen te streven naar nog meer impact?” De gezondheidscrisis heeft geleid tot enkele samenwerkingsinitiatieven tussen bedrijven, soms zelfs concurrerende bedrijven. Dat is een goed begin. Ook Orbit zou deze richting een impuls kunnen geven.”

Anne-Clotilde Picot ziet onze Belgische toekomst rooskleurig in, maar Nathalie Erdmanis iets minder: “Transparantie is een van de voornaamste industriestandaarden bij bedrijven. Maar ik denk niet dat België koploper is… Ons te complexe politieke systeem leidt niet tot effectieve en verantwoorde besluitvorming. We hebben een langetermijnvisie nodig die mensen aanmoedigt om actie te ondernemen, een die hen uitlegt ‘waarom’ dit zo noodzakelijk is,” vertelt ze. “Zonder transparantie kunnen we bovendien niet samenwerken, maar het is waarschijnlijk door samen te werken dat we tot de meest innovatieve oplossingen zullen kunnen komen.”

“Er is tegenwoordig nog iets opkomst in marketing: datatracking. Een dimensie waarin we de consument vergeten, wat helemaal niet duurzaam is, omdat we ook de raison d’être van het merk zijn vergeten,” voegt Gregory Pouy toe. “Ik zie vooral merken die zichzelf verloren zijn in de digitale omwenteling en, het belangrijkste, in duurzame transitie. Transparantie in data, een samenwerking tussen merken en consumenten, bestaat nog niet.  Het begrip ‘transparantie’ wordt bovendien niet altijd goed begrepen door bedrijven. Zij denken dat ze alles moeten zeggen, maar dat is niet nodig. Het is genoeg om duidelijk te zijn over een aantal essentiële zaken.”

Orbit, hier en nu transparant

 Het debat bevorderen, mensen over de kwestie laten nadenken en zichzelf in vraag kunnen stellen om dingen beter te maken, dát zijn de verwachtingen van Nathalie Erdmanis met betrekking tot Orbit 2020. Anne-Clotilde Picot bestempelt het evenement zelfs als openbaar nut: “Het is een initiatief dat me raakt en prikkelt. Het feit dat het bovendien digitaal zal te volgen zijn is niet alleen een goede oplossing, het is ook een perfect voorbeeld van de creativiteit van ons beroep dat, door bepaalde obstakels te omzeilen, andere deuren zal openen.”

“Wat mij belangrijk lijkt is om marketeers, mensen, te laten begrijpen dat bedrijven een grote rol te spelen hebben in de transformatie van de samenleving en dat we daarom alles moeten herdenken,” besluit Gregory Pouy. “Wat je groei, prestaties, KPI’s, bestaansreden en waarden precies zijn… We moeten terugkeren naar de oorsprong van het bedrijf en het model helemaal heroverwegen. Mijn missie is om bedrijven te helpen transformeren om onze samenleving te transformeren, dus zodra ik kan helpen, doe ik dat ook!” 

Klaar voor een onderdompeling in transparantie? Schrijf u in voor deze derde editie van Orbit by PUB. Want de wereld van morgen begint vandaag.

Krist Pauwels Partner @ Choco

Wat is het belang van duurzaamheid voor de marketing, balans en doel van een bedrijf?

“Duurzaamheid impliceert dat bedrijven met hun activiteiten geen schade berokkenen aan mens, milieu en samenleving. De voorbije decennia lag de focus van duurzaamheid vooral op het vlak van milieuschade. De laatste jaren gaat het ook steeds meer over de manier waarop mensen met elkaar omgaan. En groeit het bewustzijn dat je ook menselijke duurzaamheid kan nastreven. En dat is een beweging die vandaag relevanter is dan ooit.”

“Onze economie en samenleving kraken en piepen aan alle kanten. Medewerkers, klanten en consumenten zoeken steeds meer houvast. En kijken daarvoor ook naar merken en bedrijven met een consequente, waardegedreven en mensgerichte aanpak. Wij helpen onze merken om zich consequent te tonen zoals ze zijn en te doen wat nodig is om van de relatie met elk van hun stakeholders veel meer te maken dan een loutere verkoop. Goede communicatie is dikwijls zoveel als een goeie relatie bouwen.”

Hoe bouwen bedrijven een duurzame relatie op met klanten?

“Je kan een waarde als ‘transparantie’ moeilijk als iets geïsoleerd beschouwen. Moderne communicatoren eigenen zich een waardenmix toe en zoeken een evenwicht in het toepassen ervan in hun communicatie. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat totale transparantie op een bepaald moment een weinig verantwoorde houding is tegenover je medewerkers of klanten. Omdat je evengoed je verantwoordelijkheid wil nemen, zoek je een tussenoplossing. Zo vraagt elke situatie en elke communicatie een gezonde afweging waarin de waarden aan elkaar worden afgetoetst.”

Ann De Bisschop, Wellbeing & HR Expert/Keynote Speaker

Hoe probeert u, vanuit uw rol als wellbeing expert, het ecologische debat te openen?

“Vanuit mijn rol als wellbeing expert leg ik graag de link naar duurzaamheid, omdat dat bij bedrijven intussen deel zou moeten uitmaken van hun cultuur en hun waarden. Zie het als een vorm van employer branding: als je de jonge en nieuwe generatie wil aantrekken, moet je kunnen aantonen dat je daarop inzet. En dat mag bij het rekruteren gerust meer in de verf worden gezet. Zelf zie ik dat de bedrijven waar ik langskom al enorm veel aandacht besteden aan het verminderen van plastic afval, bijvoorbeeld door plastic bekers te vervangen door drinkbussen. Daarnaast moedig ik ook thuiswerk heel erg aan. Dat is niet alleen een enorm mooi gebaar naar je medewerkers, maar ook een enorm mooie inspanning vanuit ecologisch standpunt. Ook vind ik dat elk bedrijf niet alleen veel meer zou moeten inzetten op elektrische wagens, maar ook op elektrische fietsen. Zo kunnen mensen voor wie de afstand perfect te doen is met de fiets het woon-werkverkeer elektrisch afleggen.”

Wat is het belang van transparantie?

“Net zoals duurzaamheid is transparantie vandaag de dag essentieel. Wil je een moderne, futureproof leider zijn, dan kan dat alleen maar als je heel transparant bent over wat je als bedrijf doet. En niet alleen op het vlak van duurzaamheid en vervuiling, maar ook op het vlak van alles wat zich afspeelt binnen het bedrijf. Hoe staat het met het marktaandeel, hoe werkt het bedrijf vandaag? Hoe opener de communicatie, hoe groter het engagement zal zijn van je medewerkers.”

 

photo copyright : photo by Thomas Sweertvaegher