Orbit 2022: uw goodiebag met key takeaways

4schools / News / Retail / Sustainability

Voor zijn 5de editie op 20 oktober verzamelde Orbit by PUB een panel hoogwaardige sprekers. Het werd een fijn event waarop duidelijk werd hoe elk aanwezig bedrijf of bureau zijn steentje bijdraagt aan de consumptie van morgen. Wat hebt u onthouden? En voelde u zich na afloop geïnspireerd? Wij noteren alvast onze key takeaways.

“The disruption is coming”

Wie denkt dat duurzaamheid nog steeds ver-van-ons-bed-show is, heeft het mis. Maar liefst 75% van de werkende millennials vindt de duurzaamheidsstrategie van een bedrijf belangrijk. Met die constatering begonnen we aan wat uiteindelijk een inspirerende namiddag werd. Nochtans zijn er nog “veel bedrijven die de impact van sociale kwesties en klimaatkwesties niet echt begrijpen. Toch liggen daar de beste carrièremogelijkheden. De duurzame transitie is een echte kans voor bedrijven,” zei Jonathan Hall, managing partner de Kantar Sustainable Practice.

Jonathan Hall

Duurzaamheid staat wel centraal in onze zorgen als consument en gaat ook veel verder dan het milieu of vegetarisch eten. Dat wordt jammer genoeg nietaltijd zo door media afgebeeld, die het vooral hebben over zaken als ‘fossiele brandstoffen’ en ‘co2-uitstoot’. Wat maakt dat we natuurlijk beperkt blijven communiceren over duurzaamheid. Nochtans zijn er meerdere aspecten aan duurzaamheid, zoals inclusie. Maar wat heeft inclusie dan precies met duurzaamheid te maken? “Alles,” antwoordden Christophe Ghewy en Sana Sellami van Untitled Workers Club. “Inclusieve bedrijven zijn duurzamer, winstgevender en maken betere keuzes. Een inclusief bedrijf maakt ook 70% meer kans op het aanboren van een nieuwe markt. We hebben het maar al te vaak over hoe we duurzamer kunnen zijn. Maar het belangrijkste is dat je je bewust bent van wat je voor anderen doet. Wanneer je voor een merk werkt, vraag je dan bij alles af of het wel inclusief is. Het proces begint bij jezelf.”

Kent u uw klanten? En uw merk?

Mensen simpelweg vertellen (of laten zien) wat ze moeten doen, is niet genoeg om een gedragsverandering teweeg te brengen. Educatie en bewustmakingsinterventies zouden volgens onderzoek de laagste slaagkansen hebben. “Verzamel eerst inzichten rond wat gedrag écht beïnvloedt (voorkeuren, gewoonten, relectieve processen, infrastructurele problemen, tijd & geld...), pas dan kan je beginnen werken aan oplossingen,” klonk het bij Fred Dorsimont, ceo & co-founder van Behaven. Wat bijvoorbeeld kan werken, is het gewenste gedrag laten zien door iemand met een gezagspositie, zoals Netflix doet in ‘Game Changers’, of creatief zijn in het benoemen van je producten.

FRED DORSIMONT

“Het is pas wanneer je respect toont voor de 3 P’s (product – people – planet), dat je als bedrijf duurzaam kan zijn,” benadrukte Nele Van Malderen, chief communications & sustainability officer bij La Lorraine Bakery Group. “Begin bij je eigen corporate brand: kijk eerst naar hoe je duurzaamheid verder kan verankeren in je eigen bedrijf en later zal zich dat resulteren in je merken.”

Anne de Guigné

"welke rol hebben bedrijven te spelen?"

Maar wat is nu juist onze rol als bedrijf? Op die vraag kwam Anne de Guigné, journaliste bij Figaro en auteur van het boek Capitalisme Woke, een antwoord formuleren. Hoewel ze niet gelooft dat bedrijven samenzweren om de politieke macht te grijpen, constateert ze toch dat bedrijven gehoor geven aan de wensen van burgers: “Adverteren gebeurt steeds meer volgens waarden. Denk maar aan non-binaire zeep, verantwoorde koffie... Je hebt een extra ziel nodig!” De voorbije tien jaar geraakte alles in een stroomversnelling. Onze mentaliteit veranderde volgens haar omdat mensen sinds de financiële crisis van 2008 inzien dat een slecht gereguleerd kapitalisme niet werkt.

Sinds 2010 kunnen bedrijven in de VS politieke campagnes rechtstreeks financieren. In Europa is dat niet het geval, maar bedrijven nemen wel een standpunt in. De zaken bewegen. Maar, waarschuwt ze: “Als een bedrijf te politiek wordt, is het problematisch. Als we onze supermarkt beginnen kiezen op basis van politieke overtuigingen, dan zullen we steeds meer in bubbels terechtkomen.”

Zonder alvast een politiek standpunt in te nemen, focust de groep SEB (Rowenta, Moulinex, Tefal,…) zich op herstelbaarheid. Morgane Frisque en Christophe Hanique, product manager/perfect store & POS communication, legden ons uit hoe de groep precies pionier geworden is in herstelbaarheid. Hun idee is om van elk afgewerkt product een grondstof te maken en verbruiksgoederen, zoals koffiemachines, zo een tweede leven te geven. Dit vereist natuurlijk betrokkenheid van de consument, en dat brengt ons opnieuw bij het begrip invloed. Bedrijven moeten communiceren met de consument zodat hun acties niet tevergeefs zijn.

Ps: zet u dit evenement ook het komende jaar alvast in de agenda? Afspraak op 19 oktober 2023!