Auto’s worden steeds veiliger. Ze zijn steeds beter uitgerust met steeds betere en veiligheidsbevorderende technologie zoals lane-assist, adaptive cruise control, collision avoidance, noodrem-assistentie, enzoverder. De paradox echter is dat al die veiligheidsinnovaties niet noodzakelijk leiden naar veiliger rijden. Want bestuurders van een wagen met zo’n uitgebreide veiligheidsuitrusting hebben vaak een vals gevoel van veiligheid. Waardoor ze minder aandachtig zijn en – vaak onbewust – te veel berusten op de technologie van hun wagen. Wat hun reactietijd fel verhoogt.
Studies wijzen uit dat we tot dubbel zo veel kans maken om onoplettend te rijden als we gebruikmaken van geavanceerde rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control en lane assist. Schattingen wijzen ook uit dat onoplettendheid een rol speelt bij tot wel 25% van dodelijke verkeersongevallen.
De organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen en Happiness willen deze paradox onder de aandacht brengen en bestuurders oproepen om aandachtig te blijven, via een aangrijpende radiocampagne. Radiospots die klinken als stereotiepe autoreclame. De twist: elke spot werd ingesproken door een ouder die een kind verloor in het verkeer, ondanks een wagen met uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zij willen dat u één ding onthoudt: “Blijf aandachtig. Altijd.”
De campagne is deze maand te horen via radio en Spotify.
Credits:
Client : OVK
Contact : An Vandeborne
Parents: Annemie Hemelaers, Alain Moreau
Agency : Happiness Brussels
Executive Creative Management : Karen Corrigan
Managing Director : Hans Smets
CD : Geoffrey Hantson
CD : Frederik Clarysse
Creation : Manuel De Vos, Jarne Eetesonne
Copywriter NL : Frederik Clarysse, Jarne Eetesonne
Copywriter FR : Stéphane Opdenbosch
Head of Motion : Remke Faber
Motion Designer : Marie-Charlotte Baert
Sound : Raygun